16 stycznia 2012
Biuletyn Informacji Publicznej
obsługa
redakcja
do pobrania
prawo
szukaj
statystyki
rejestr zmian
administracja
herb Urząd Miejski w Lubniewicach
69-210 Lubniewice, ul. Jana Pawła II 51
tel. +48 0957557052, 957558180, fax +48 957558186, 957557599
e-mail: urzad@lubniewice.pl, http: www.lubniewice.pl
 
 

drukuj wyślij
 

2.7. Funkcje gospodarcze

 

Funkcje gospodarcze uwzględniając strukturę zatrudnienia określoną w oparciu
o Europejską Klasyfikację Działalności wg danych z 1997 r. w gminie Lubniewice charakteryzuje zestawienie (dotyczy podmiotów gospodarczych zatrudniających powyżej
5 osób):

-     ogółem:                                                                  607 (100%)

·      usługi w tym:                                                                             351 (57,8%)

-     usługi w sferze budżetowej                          163

-     usługi komercyjne i pozostali                                   188

·      przemysł i budownictwo w tym:                                     132 (21,7%)

-     działalność produkcyjna                                          124

-     budownictwo                                                             8

·      rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo                                     124 (20,4%)

W mieście Lubniewice występowała następująca struktura:

-     ogółem:                                                                  421 (100%)

·      usługi w tym:                                                                             286 (67,9%)

-     usługi w sferze budżetowej                          129

-     usługi komercyjne                                                   157

·      przemysł i budownictwo w tym:                                     98 (23,3%),

-     działalność produkcyjna                                           91

-     budownictwo                                                            7

·      rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo                                       37 (8,8%)

W obszarach wiejskich gminy Lubniewice zatrudnienie charakteryzuje zestawienie:

-     ogółem                                                                   186 (100%)

·      usługi w tym:                                                                                65 (35,0%)

-     usługi w sferze budżetowej                            34

-     usługi komercyjne i pozostali                                     31

·      przemysł i budownictwo, w tym:                                      34 (18,3%)

-     działalność produkcyjna                                            33

-     budownictwo                                                             1

·      rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo                                       87 (46,8%)

·       

Z przeprowadzonych analiz w oparciu o strukturę zatrudnienia wynika, iż wiodące są: dla gminy funkcje usługowe – uzupełniająco rolnicze i przemysłowe, dla miasta funkcje usługowe – uzupełniająco funkcja wytwórcza, natomiast dla obszarów wiejskich funkcje rolnicze, uzupełniająco usługi.


Wyniki badań ankietowych

Lp.

C E L

Ilość ankietowanych uznających cel za:

Udział procentowy

Najważ

niejsze

Bardzo ważne

Mniej ważne

Suma

Najważ

niejsze

Bardzo ważne

Mniej ważne

1

Regulacja gospodarki wodno-ściekowej

12

24

12

48

25%

50%

25%

2

Poprawa jakości wód

26

24

2

52

50%

46%

4%

3

Rozbudowa systemu kanalizacyjnego

6

24

18

48

13%

50%

38%

4

Ochrona zabytków

18

22

12

52

34%

43%

23%

5

Budowa obiektów turystycznych - basen

10

20

22

52

19%

38%

42%

 

Budowa obiektów turystycznych - kręgielnia

6

12

34

52

12%

23%

65%

 

Budowa obiektów turystycznych - kawiarenka internetowa

10

12

26

48

21%

25%

54%

 

Budowa obiektów turystycznych - wypożyczalnia sprzętu pływającego

6

22

22

50

12%

44%

44%

 

Budowa obiektów turystycznych - wypożyczalnia rowerów

4

18

30

52

8%

35%

58%

 

Budowa obiektów turystycznych - wypożyczalnia sprzętu wędkarskiego

6

8

36

50

12%

16%

72%

 

Budowa obiektów turystycznych - pole golfowe

2

10

36

48

4%

21%

75%

 

Budowa obiektów turystycznych - kino

14

16

22

52

27%

31%

42%

 

Budowa obiektów turystycznych - promenada

10

16

26

52

19%

31%

50%

 

Budowa obiektów turystycznych - korty tenisowe

2

12

38

52

4%

23%

73%

 

Budowa obiektów turystycznych - inne

2

0

0

2

100%

0%

0%

6

Budowa systemu gospodarki odpadami, poprawa czystości miasta i okolic

20

32

0

52

38%

62%

0%

7

Podnoszenie świadomości ekologicznej

18

28

6

52

35%

54%

12%

8

Gazyfikacja gminy

12

22

18

52

23%

42%

35%

9

Rozbudowa sieci telefonicznej

8

24

18

52

16%

48%

36%

10

Wytwarzanie energii elektrycznej przez elektrownie wodne, wiatrowe i na biomasę

10

22

20

50

19%

42%

38%

11

Zmiana systemu ogrzewania i stosowania paliw przyjaznych dla środowiska

14

30

8

52

27%

58%

15%

12

Poprawa nawierzchni dróg

20

22

10

52

38%

42%

19%

13

Odtworzenie melioracji terenów rolnych

4

18

30

52

8%

35%

58%

14

Rozwój budownictwa mieszkaniowego

10

28

12

52

20%

56%

24%

15

Wykorzystanie mienia popegeerowskiego

4

32

16

50

8%

62%

31%

16

Poprawa warunków socjalno-bytowych mieszkańców gminy

12

28

12

52

23%

54%

23%

17

Poprawa opieki zdrowotnej

22

26

2

52

44%

52%

4%

18

Tworzenie nowych miejsc pracy

32

20

0

50

62%

38%

0%

19

Rozwój przedsiębiorczości

12

15

6

52

36%

45%

18%

 

Rozwój przedsiębiorczości - handel

10

20

22

33

19%

38%

42%

 

Rozwój przedsiębiorczości -usługi turystyczne

20

24

8

52

38%

46%

15%

 

Rozwój przedsiębiorczości - przemysł

4

10

34

52

8%

21%

71%

 

Rozwój przedsiębiorczości –rolnictwo

0

34

18

48

0%

65%

35%

 

Rozwój przedsiębiorczości - agroturystyka

8

13

4

52

32%

52%

16%

20

Pozyskiwanie nowych inwestorów polskich i zagranicznych

13

10

5

25

46%

36%

18%

21

Poprawa bezpieczeństwa publicznego, zapobieganie patologiom społecznym

20

20

12

52

38%

38%

23%

22

Podwyższenie poziomu wykształcenia mieszkańców gminy

14

20

18

52

27%

38%

35%

23

Rozwój kultury fizycznej i sportu, obiekty sportowe

14

22

16

52

27%

42%

31%

24

Wzrost nakładów na pomoc społeczną

12

16

24

52

23%

31%

46%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiek ankietowanych

 

 

 

 

 

 

 

 

wiek od 16 do 24 lat

10

 

 

 

 

 

 

 

wiek od 25 do 45 lat

22

 

 

 

 

 

 

 

wiek od 46 do 65 lat

20

 

 

 

 

 

 

 

Zawód

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracujący

28

 

 

 

 

 

 

 

Emeryt, rencista

9

 

 

 

 

 

 

 

Uczący się

7

 

 

 

 

 

 

 

Bezrobotny

8

 

 

 

 

 

 

 

Miejsce zamieszkania

 

 

 

 

 

 

 

 

mieszkaniec z terenu gminy

18

 

 

 

 

 

 

 

mieszkaniec miasta Lubniewice

34

 

 

 

 

 

 

 

Wykształcenie

 

 

 

 

 

 

 

 

wykształcenie zawodowe

8

 

 

 

 

 

 

 

wykształcenie średnie

32

 

 

 

 

 

 

 

wykształcenie wyższe

12

 

 

 

 

 

 

 

 

Charakterystyka wypełniających ankiety

Wysłano 120 ankiet, z czego otrzymano

wypełnione 52 ankiety.

Wśród ankietowanych było 36 kobiet i 16 mężczyzn


3. Strategia Rozwoju Gminy

3.1. Misja gminy Lubniewice

 

Analiza zebranych materiałów oraz wyniki ankiety pozwalają na sformułowanie misji gminy Lubniewice.

Misja zewnętrzna jest adresowana do potencjalnych inwestorów zewnętrznych, turystów i samorządów szukających partnerów w Polsce oraz do dysponentów środków pomocowych. Winna mieć walor promocyjny, wobec czego musi być sformułowana tak, jak reklamowe hasło na billboardzie: krótko i dobitnie, ale w sposób zapadający w pamięć i poruszający wyobraźnię. Misja zewnętrzna nie musi mieć rozbudowanej warstwy informacyjnej: ma co najwyżej zachęcić do sięgnięcia po informacje podane odrębnie. Misja zewnętrzna ma budować wizerunek gminy .

Misja zewnętrzna :

LUBNIEWICE – TURYSTYCZNA PERŁA ZIEMII LUBUSKIEJ

Misja wewnętrzna jest adresowana do inwestorów wewnątrz gminy: do społeczności i jej liderów, do administracji gminnej i wreszcie – samych władz gminnych. Winna być dobitną jednoznaczną i prostą informacją, co postanowiliśmy osiągnąć i jakimi środkami. Misja wewnętrzna ma być codziennym drogowskazem dla władzy gminnej, różnych szczebli administracji i samych mieszkańców, pokazującym generalny kierunek, który wybraliśmy.

Misja wewnętrzna – „Misją gminy Lubniewice jest stwarzanie warunków dla rozwoju turystyki z nastawieniem na rozszerzenie oferty i poprawę jakości usług, zrównoważone korzystanie z walorów przyrodniczych, tworzących atrakcyjność turystyczną gminy oraz gmina zapewniająca bezpieczny dostatnie życie swoim mieszkańcom, umożliwiająca rozwój ich osobowości, ze zrównoważonym rynkiem pracy”.

3.2. Analiza SWOT

 

Identyfikacja uwarunkowań rozwojowych oraz prognozowanie kierunków rozwoju gminy dokonuje się w drodze tzw. analizy SWOT. Nazwa tej metody pochodzi od skrótu czterech angielskich słów: Strenghts (atuty, silne strony), Weaknesses (słabości), Opportunities (możliwości), Threats (zagrożenia). Analiza SWOT służy do oceny uwarunkowań rozwoju, poddając ocenie różnorodne czynniki charakterze wewnętrznym i zewnętrznym.

Silne strony (czynniki wewnętrzne sprzyjające)

1. Korzystne położenie geograficzne.

2. Atrakcyjne tereny pod budownictwo.

3. Atrakcje turystyczne.

4. Walory przyrodniczo – krajobrazowe.

5. Oczyszczalnia ścieków.

6. Bliskość granicy.

7. Bliskość Berlina, Poznania, Szczecina.

8. Kanalizacja.

9. Wodociągi.

10. Duża powierzchnia lasów.

11. Duża powierzchnia wód.

12. Malownicze położenie jezior.

13. Istnienie rozbudowanych dróg rowerowych, szlaków turystycznych.

14. Turystyka i agroturystyka.

15. Dobry wizerunek gminy w oczach mieszkańców i turystów.

16. Mocna pozycja gminy na mapie turystycznej województwa i kraju.

17. Wysokie notowania w ogólnopolskich rankingach gmin.

18. Duże zaangażowanie środków budżetowych w inwestycje gminne.

19. Dobre warunki do rozwoju różnych form turystyki.

20. Świadomość ekologiczna mieszkańców.

21. Czyste, nieskażone środowisko.

 

Słabe strony (czynniki wewnętrzne zagrażające)

1.       Braki w infrastrukturze (drogi osiedlowe sieć gazowa, sieć kanalizacyjna, centrala telefoniczna).

2.       Zły stan sieci wodociągowej w Lubniewicach.

3.       Zbyt mała ilość specjalistycznych gospodarstw rolnych – ekologicznych i agroturystycznych.

4.       Brak oferty dla młodych ludzi.

5.       Niewystarczająca promocja walorów gminy, zwłaszcza turystycznych.

6.       Brak nieuciążliwego dla środowiska przemysłu.

7.       Bezrobocie i związane z tym patologie.

8.       Niedoinwestowanie w ośrodkach wypoczynkowych.

9.       Niż demograficzny.

10.   Brak dostępności do świadczeń oferowanych przez służbę zdrowia.

11.   Słabe zainteresowanie ze strony inwestorów zewnętrznych.

 

Szanse (czynniki zewnętrzne sprzyjające)

1.      Turystyka i agroturystyka.

2.      Bliskość dużych miast.

3.      Bliskość granicy i Berlina.

4.      Promocja gminy.

5.      Pozyskiwanie inwestorów.

6.      Fundusze pomocowe.

7.      Rozwój usług turystyczno – hotelarskich.

8.      Rozwój przetwórstwa rolno - spożywczego.

9.      Gazyfikacja gminy.

10.  Możliwość promowania gminy jako miejsca czystego ekologicznie.

11.  Wzrost zainteresowania wypoczynkiem wsi.

12.  Wzrastające zapotrzebowanie na zdrową żywność.

13.  Tworzenie grup producenckich.

14.  Integracja z Unią Europejską.

15.  Tworzenie związków gminnych.

 

Zagrożenia (czynniki zewnętrzne zagrażające)

1.      Niestabilna polityka państwa.

2.      Zastój rozwoju turystyki.

3.      Brak środków finansowych.

4.      Bezrobocie.

5.      Migracja wykształconej młodzieży do innych miast.

6.      Brak poczucia bezpieczeństwa.

7.      Spadek opłacalności produkcji rolnej.

8.      Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.

9.      Wyludnianie się wsi.

10.  Przywiązanie do tradycyjnych form gospodarowania na wsi.

 

 

3.3. Cele, kierunki i sposoby działań strategicznych

 

Cel i kierunki strategii rozwoju wyznaczają cele i kierunki polityki przestrzennej gminy z uwzględnieniem następujących uwarunkowań:

·      regionalnej polityki przestrzennej (państwa i województwa),

·      możliwości rozwoju przestrzennego w oparciu o miejscowe walory i zasoby gminy.

Spójność polityki gminy z polityką regionalną w zakresie proekologicznym
i rozwoju wsi i rolnictwa zapewni optymalne efekty i umożliwi uzyskanie dodatkowych środków ekonomicznego wsparcia wynikających z polityki państwa i UE w wymienionych uprzednio zakresach.

Cele strategiczne precyzują ogólne kierunki działań rozwoju społeczno--gospodarczego i przestrzennego gminy.

Głównym celem wspólnoty samorządowej jest poprawa warunków życia mieszkańców w bytowym i kulturowym wymiarze.

Uwzględniając strategię rozwoju kraju, w której jednym z głównych kierunków działań jest integracja z Unią Europejską oraz przygraniczne położenie województwa lubuskiego cel ten można uściślić następująco:

SPROSTANIE WYZWANIOM CYWILIZACYJNYM W POPRAWIE WARUNKÓW ŻYCIA MIESZKAŃCÓW GMINY

Z powyższego wynikają następujące współzależne cele strategiczne:

1-w sferze gospodarczej wzrost dochodów indywidualnych i zbiorowych mieszkańców i gminy, a więc mechanizmu zasilającego procesy rozwoju w zadaniach własnych,

2-w sferze społecznej tworzenie podstaw do postępu cywilizacyjnego w kulturowym wymiarze z zachowaniem własnej tożsamości, głównemu podmiotowi procesu rozwoju jakim jest człowiek,

3-w sferze przestrzennej efektywne wykorzystanie zasobów i walorów w obszarze gminy w realizacji uprzednio wymienionych celów.

Realizacja tej misji i związanych z nią celów w sferze społecznej i gospodarczej, uwzględniając zasoby i walory gminy wyznacza główny cel w strategii działań. Głównym celem strategicznym jest:

ZAPEWNIENIE ROZWOJU FUNKCJI TURYSTYCZNYCH JAKO GŁÓWNEGO ŹRÓDŁA ZASILANIA WIELOFUNKCYJNEGO ROZWOJU.

Cele współzależne:

1)      ochrona wartości przyrodniczych, historyczno-kulturowych i przestrzennych stanowiących podstawy rozwoju funkcji turystycznej,

2)      efektywne wykorzystanie do rozwoju funkcji turystycznych obszarów przywodnych poprzez zwiększenie pojemności turystycznej przywodnego tak publicznych jak i zbiorowego i indywidualnego użytkowania:

·      powiększenie i zagospodarowania terenów wypoczynku przywodnego,

·      tworzenie warunków do zagospodarowania nowych terenów bazy turystycznej w różnych formach,

3)      zapewnienie konkurencyjnej i wszechstronnej oferty w podaży produktu turystycznego:

·      w dostosowaniu do popytu i walorów położenia oraz potrzeb „od funkcji turystycznych do funkcji uzdrowiskowych”,

·      preferowanie form użytkowania terenów o wysokiej wartości ekonomicznej
w zagospodarowaniu turystycznym i paraturystycznym (wysoki wzrost wartości nieruchomości),

4)      rozwój bazy usługowo-wytwórczej dla potrzeb turystów i mieszkańców,

·      głównie w oparciu o miejscowe zasoby rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, w zakrersie produkcji i przetwórstwa drewna, drobnego przetwórstwa i przechowywania płodów rolnych,

·      usługi głównie pozaturystyczne i bytowe w zakresie handlu, gastronomii
i rolnictwa,

5)      wielofunkcyjny rozwój rolnictwa związany z rynkiem turystycznym (agroturystyka, zaplecze żywicielskie), oraz z drobną wytwórczością i usługami.

W strategii długookresowej uwzględniając występujące uwarunkowania ustrojowe, proponuje się następujące kierunki działań:

1)      głównym, długofalowym kierunkiem działań strategicznych w sferze społecznej, gospodarczej i przestrzennej będzie tworzenie warunków do rozwoju. Oznacza
to prowadzenie działań umożliwiających realizację:

·      potrzeb i aspiracji samorządu lokalnego w odniesieniu tak do odrębności jak
i zbiorowości,

·      zadań wynikających z polityki ponadlokalnej oraz podmiotów gospodarczych
w realizacji celów wspólnych,

2)       współzależne kierunki działań długofalowych:

a)      tworzenie warunków sprzyjających aktywności głównego podmiotu rozwoju:

·      inwestowanie w „czynnik ludzki”,

·      ochrona i kształtowanie środowiska człowieka w obszarach przyrodniczych i przyrodniczo-kulturowych,

b)      zapewnienie zasilania kapitałowego procesów rozwoju w oparciu o:

·      dochody własne samorządu gminy (indywidualne i wspólnoty),

·      dopływu środków ekonomicznego wsparcia (polityka regionu i kraju oraz integracyjna UE-promocja, lobbing i przygotowanie programów),

·      organizacje grup kapitałowych (promocja i koordynacja),

c)      tworzenie warunków sprzyjających działalności podmiotów gospodarczych szczególnie związanych z turystyką i wielofunkcyjnym rozwojem wsi i rolnictwa w obszarze gminy:

·      promocja gminy i lobbing,

·      ułatwione warunki do podejmowania działalności gospodarczej zapewnienie podaży atrakcyjnych nieruchomości dla rozwijających działalność),

·      czynnik ludzki: edukacja, przystosowanie zawodowe, organizacja grup kapitałowych, a szczególnie zespołów produkcyjno-wytwórczo-rynkowych producentów rolnych (produkcja rolna - przechowalnictwo i związane z nim drobne przetwórstwo - marketing),

·      dogodne warunki w zakresie infrastruktury (technicznej, obsługi finansowo-prawnej, społecznej),

·      stan i jakość przestrzeni przyrodniczo-kulturowej.

 

 

3.4. Główne źródła zasilania procesów rozwoju

 

1)      Środki własne zasilane w oparciu o wzrost dochodów:

 

a)      gospodarka nieruchomościami:

·        obrót gruntami z przeznaczeniem części nieruchomości rolnych dla potrzeb rozwoju turystyki, obiektów infrastruktury, drobnej wytwórczości i usług paraturystycznych:

·        wzrostu wartości nieruchomości :

-        w mieście dla potrzeb funkcji turystycznych, a docelowo rehabilitacyjno-uzdrowiskowych, mieszkalnych i usługowo-wytwórczych,

-        w obszarach wiejskich dla funkcji: agroturystycznych, turystyczno-letniskowych, mieszkalnictwa, rozwoju drobnego przechowalnictwa i przetwórstwa,

 

b)      restrukturyzacja rolnictwa:

·        dla potrzeb rynku turystycznego:

-        rozwój produkcji sadowniczo-ogrodniczej,

-        produkcja zdrowej żywności,

-        rozwój drobnego przetwórstwa i przechowalnictwa,

·        wprowadzenia bardziej efektywnej struktury:

-        organizacyjnej producentów rolnych, umożliwiającej ograniczenie kosztów pośrednictwa w odniesieniu do relacji producent-konsument,

-        przestrzennej gospodarstw rolnych z dostosowaniem wielkością gospodarstwa do rodzaju produkcji i zwartego rozłogu gruntów o dogodnych warunkach obsługi (zmniejszenie kosztów obsługi mechanicznej),

 

c)      dodatkowe dochody z:

·        obsługi turystyki i agroturystyki,

·        rozwoju przetwórstwa drewna oraz produkcji i działalności budowlanej,

 

d)      rozszerzanie rynku wewnętrznego gminy w zakresie artykułów żywnościowych i usług poprzez rozwój turystyki:

·        pobytowej, letniskowej oraz agroturystyki, a docelowo rehabilitacyjno-uzdrowiskowej,

·        specjalistycznej:

-        motorowej, rowerowej, konnej i pieszej,

-        związanej z wykorzystaniem kompleksu leśnego (myślistwo, zbieractwo runa leśnego) i wędkarstwem,

 

2)      Środki zewnętrzne (ekonomicznego wsparcia i pomocowe):

a)      programy i projekty transgraniczne w zakresie:

·        ochrony środowiska i rolnictwa ekologicznego,

·        kultury w tym ochrona dziedzictwa historycznego i wymiana kulturalna (plenery i warsztaty plastyczne, imprezy folklorystyczne),

·        działalności komercyjnej spółek z kapitałem mieszanym,

b)      fundusze i fundacje celowe:

·        ochrona środowiska i ekorozwój,

·        restrukturyzacja i modernizacja wsi i rolnictwa,

·        rewaloryzacja zespołu staromiejskiego,

 

c)      priorytety i zadania polityki ponadlokalnej:

·        ochrona środowiska, zdrowia i dóbr kultury,

·        modernizacja drogi krajowej i powiatowych oraz restrukturyzacja drogi wojewódzkiej (obejście Starego Miasta w Lubniewicach),

·        edukacja, przystosowanie zawodowe oraz rozwój przedsiębiorczości,

·        systemy ponadlokalnej infrastruktury technicznej łączności i zaopatrzenia w gaz.


cd->str 10

 
Data wytworzenia: 2007-03-19
Data udostępnienia: 2007-03-19
Ilość wyświetleń: 131
Rejestr zmian: zobacz
Sporządzone przez: Administrator
Opublikowane przez: Waldemar Gatzka

początek    <<    [ strona: 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | z 10 ]    >>    koniec
  Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@