|
|
3.5. Harmonogram realizacji zadań CEL NR I OCHRONA WARTOŚCI PRZYRODNICZYCH, HISTORYCZNYCH KULTUROWYCH I PRZESTRZENNYCH STANOWIĄCYCH PODSTAWY ROZWOJU FUNKCJI TURYSTYCZNEJ Lp. | Zadania | Odpowiedzialni | Terminy | Wymagane środki | Źródła środków | 1. | Rozbudowa kanalizacji Glisno, Jarnatów | Zarząd Gminy | 2001-2005 | 2001 - 150.000 2002 - 500.000 2003 - 250.000 2004 - 250.000 2005 - 300.000 | Fundusze UE, NFOŚ, WFOŚ, EKOFUNDUSZ, Budżet Gminy | 2. | Modernizacja oczyszczalni ścieków | Zarząd Gminy Zakład Gospodarki Komunalnej | 2001-2004 | 2001 - 50.000 2002 – 150.000 2003 - 200.000 2004 - 200.000 | Fundusze UE, NFOŚ, WFOŚ, EKOFUNDUSZ, Budżet Gminy | 3. | Wspieranie działań Celowego Związku Gmin w zakresie uporządkowania gospodarki odpadami | Zarząd Gminy Zarząd CZG – 12 ZGK Lubniewice | 2001-2003 | 2001- 50.000 2002 - 50.000 2003 - 50.000 | Budżet gminy Budżet Powiatu | 4. | Edukacja Ekologiczna młodzieży i społeczeństwa | Zarząd Miasta Szkoły, Parafia | 2001-2010 | 2001 - 2010 corocznie 25.000 | Gminny Fundusz Ochrony Środowiska | 5. | Modernizacja systemu grzewczego | ZGK Lubniewice Właściciele lokali Ośrodki Wypoczynkowe | 2001-2008 | 2001 - 2002 corocznie 35.000 | Budżet Gminy WFOŚ, Fundusze UE | 6. | Gazyfikacja | Zarząd Gminy | 2002-2004 | 2002 -100.000 2003 - 50.000 2004 - 50.000 | Budżet Gminy Środki Pomocowe | 7. | Poprawienie działań proekologicznych | Zarząd Gminy | 2002-2008 | corocznie 15.000 | Budżet gminy Środki Pomocowe | 8. | Ochrona zabytków | ZGK Lubniewice Zarząd Gminy Właściciele nieruchomości | 2002-2015 | corocznie 20.000 | Budżet Gminy Woj. Konserwator Zabytków | 9. | Likwidacja miejskiego i dzikich wysypisk śmieci | ZGK Lubniewice Zarząd Gminy CZG – 12 | 2002-2003 | 150.000 | Budżet CZG – 12 | 10. | Budowa ścieżek ekologicznych | Nadleśnictwo Zarząd Gminy Szkoły | 2002-2004 | 150.000 | Nadleśnictwo, Budżet Gminy, WFOŚ, Środki Pomocowe | 11. | Modernizacja sieci wodociągowej | Zarząd Gminy | 2001-2003 | 200.000 | Budżet Gminy WZUWiM | 12. | Opracowanie długoterminowego programu polityki oświatowej | Dyrektorzy szkół Zarząd Gminy | 2001 | -------------- | -------------------- | | | | | | | | | |
Źródło: Opracowanie własne CEL NR II EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE DO ROZWOJU FUNKCJI TURYSTYCZNYCH OBSZARÓW PRZYWODNYCH Lp. | Zadania | Odpowiedzialni | Terminy | Wymagane środki | Źródła środków | 1. | Wspieranie działań w celu przejścia na mienie gminne terenów wypoczynkowych od lasów | Zarząd Gminy Rada Miejska | 2002 – 2004 | 20.000 | Źródła środków | 2. | Ochrona jezior przed degradacją, zarybianie, wytyczanie tras spacerowych | Zarząd Gminy ZGK Lubniewice PZW Gorzów Nadleśnictwa | 2002 – 2015 | corocznie 50.000 | Budżet Gminy | 3. | Opracowanie operatu dla jezior | PZW Gorzów ZGK Lubniewice | 2002 | 5.000 | Nadleśnictwo, PZW Gorzów, Budżet Gminy, AWRSP | 4. | Wyznaczenie i uzbrojenie terenów nad jeziorami | Zarząd gminy Nadleśnictwa AWRSP | 2002 – 2005 | 15.000 | PZW Gorzów ZGK Lubniewice | 5. | Rozbudowa infrastruktury plaży miejskiej oraz pomoc w doposażeniu plaż publicznych | Zarząd gminy ZGK Lubniewice | 2002 – 2010 | corocznie 25.000 | Fundusze Pomocowe Dotacje UKFiS Budżet Gminy | 6. | Wykorzystanie cieków wodnych do produkcji energii elektrycznej | Zarząd Gminy | 2002 – 2005 | Środki inwestorów 150.000 | Środki inwestorów | 7. | Budowa stanic wodnych wyp. w sprzęt pływający | Zarząd Gminy | 2003 - 2007 | corocznie 100.000 | Środki Pomocowe Budżet Gminy Środki Inwestorów |
Źródło: Opracowanie własne CEL NR III ZAPEWNIENIE KONKURENCJI I WSZECHSTRONNEJ OFERTY W PODAŻY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO Lp. | Zadania | Odpowiedzialni | Termin | Wymagane środki | Źródła środków | 1. | Powołanie Turystycznego Związku Gmin | Zarządy Gmin tworzących Związek | 2001 | 50.000 corocznie | Budżety Gmin | 2. | Promocja turystyczna | Zarząd Gminy TZG | 2001 – 2015 | 25.000 corocznie | Polska Organizacja Turystyczna, NKFiS Budżet Gminy | 3. | Udział w targach, wystawach | TZG, Zarząd Gminy | 2001 – 2015 | 20.000 corocznie | Budżet Gminy, Właściciele Bazy Turystycznej | 4. | Budowa basenu | Zarząd Gminy | 2008 – 2015 | 9 000 000 | UKFiS, Urząd Marszałkowski, Środki Pomocowe, Budżet Gminy | 5. | Budowa obiektów turystycznych (korty, boiska, wypożyczalnie, pola golfowe, promenada, kręgielnia) | Zarząd Gminy Właściciele ośrodków Inwestorzy prywatni | 2001 – 2015 | 15 000 000 | UKFiS, Środki Pomocowe, Środki Inwestorów, Budżet Gminy | 6. | Budowa bazy dla wędkarzy | PZW, Zarząd Gminy | 2002 – 2004 | 150.000 | PZW, Budżet Gminy | 7. | Przygotowanie terenu pod międzynarodowy karawaning | Zarząd Gminy | 2002 – 2003 | 20.000 | Budżet Gminy, Inwestor Prywatny | 8. | Kompleksowe zagospodarowanie terenów rekreacyjnych | Zarząd Gminy Właściciele Ośrodków | 2001 – 2015 | 25.000 corocznie | Budżet Gminy, Inwestor Prywatny Nadleśnictwo, WFOSiGW | 9. | Oznakowanie szlaków turystycznych rowerowych, pieszych i konnych | Zarząd Gminy PTTK Nadleśnictwa | 2001 – 2003 | 50.000 | Budżet Gminy, Nadleśnictwo, Urząd Marszałkowski | 10. | Uzyskanie statusu miejscowości uzdrowiskowej | Zarząd Gminy | 2002 - 2004 | 50.000 | Budżet Gminy |
Źródło: Opracowanie własne CEL NR IV ROZWÓJ BAZY USŁUGOWO – WYTWÓRCZEJ DLA POTRZEB TURYSTÓW I MIESZKAŃCÓW Lp. | Zadania | Odpowiedzialni | Terminy | Wymagane środki | Źródło środków | 1. | Kształtowanie stabilnej polityki podatków lokalnych | Rada Miejska Zarząd gminy | 2001 – 2015 | --------------- | ------------------ | 2. | Tworzenie preferencyjnych warunków dla słabo rozwiniętych dziedzin gospodarczych | Zarząd Gminy | 2001 – 2015 | --------------- | ------------------ | 3. | Promocja Gminy w celu pozyskania inwestorów | Zarząd Gminy | 2001 – 2015 | 25.000 | Budżet Gminy | 4. | Tworzenie warunków do powstania grup producenckich | Zarząd Gminy | 2001 – 2005 | ---------------- | ----------------- | 5. | Zmiany w planie zagospodarowania umożliwiające przeznaczenie terenów rolnych na inną działalność | Zarząd gminy | 2001 – 2002 | 100.000 | Budżet Gminy | 6. | System szkoleń i przekwalifikowań dla mieszkańców | Urząd Pracy AWRSP, Zarząd Gminy | 2001 - 2010 | 25.000 | Budżet Gminy Powiatowy Urząd Pracy |
Źródło: Opracowanie własne CEL NR V WIELOFUNKCYJNY ROZWÓJ ROLNICTWA Lp. | Zadania | Odpowiedzialni | Terminy | Wymagane środki | Źródło środków | 1. | Rozwój przedsiębiorczości oraz nowoczesnej i zdywersyfikowanej gospodarki lokalnej | Zarząd Gminy | 2001 – 2010 | ------------- | ---------------- | 2. | Budowa infrastruktury drogowej wodociągowej, chodniki, telefonicznej | Zarząd Gminy | 2001 – 2015 | 2.500,000 | Środki Pomocowe Budżet Gminy | 3. | Zwiększenie dostępności do świadczeń służby zdrowia | LRKCh | 2001 – 2015 | ------------- | ------------------ | 4. | Rozwój dostępności do szkolnictwa Podstawowego i Gimnazjalnego | Zarząd Gminy Dyrekcja Szkoły | 2001 – 2015 | -------------- | Budżet Gminy | 5. | Przeciwdziałanie patologiom - organizacja czasu wolnego młodzieży, poprawa bezpieczeństwa publicznego | Zarząd Gminy GKRPA Komenda Powiatu Policji | 2001 – 2015 | 50.000 corocznie | Budżet Gminy Środki GKRPA | 6. | Wzrost nakładów na opiekę społeczną | Ośrodek Pomocy Społecznej | 2001 – 2015 | 100.000 corocznie | Urząd Wojewódzki Budżet Gminy | 7. | Rozwój kultury fizycznej i sportu | Zarząd Gminy Klubu Sportowe, Zarząd Powiatu | 2001 - 2015 | 80.000 corocznie | Budżet Gminy Urząd Marszałkowski Sponsorzy |
Źródło: Opracowanie własne Podsumowanie Strategia rozwoju gminy Lubniewice została ustalona na lata 2001 – 2015. Jej długookresowy charakter wyznacza kierunki rozwoju zachowując równowagę rozwoju wszystkich sektorów. Udział władz gminnych i mieszkańców w procesie budowania celów strategicznych jest gwarantem ciągłości zaplanowanych działań. Kompleksowe podejście do wszystkich zagadnień i problemów, szans i zagrożeń oznacza uznanie, że dla rozwoju gminy równie ważne jest osiąganie efektów społeczno – gospodarczych i ekologiczno przestrzennych jak i finansowych. Orientacja na przyszłość, czyli rozwiązanie dzisiejszych problemów przez pryzmat przyszłości, a także uznanie, że postęp jako wyraz rozwoju gminy jest znacznie ważniejszy niż jej przetrwanie. Zorientowanie strategii na wyniki powoduje skuteczniejsze osiąganie celów poprzez skuteczną realizację zaplanowanych wcześniej konkretnych zadań realizacyjnych. Cele strategiczne oraz zadania nie należy rozumieć jako plan inwestycyjny. Zadanie stanowią jedynie wskazania, jakie przedsięwzięcia powinny być realizowane w określonym czasie. Każde z zadań w celu realizacji może wymagać dodatkowych projektów inwestycyjnych, przewidzianych do realizacji w poszczególnych latach. Ustalenie szczegółowego, rzeczowego zakresu inwestycji przewidzianych do realizacji w kilku kolejnych latach następuje dopiero na etapie wdrożenia strategii rozwoju. W strategii wyznaczono 5 celów strategicznych, które mają sprzyjać zrównoważonemu rozwojowi. Rozbudowa infrastruktury technicznej, poprawa wizerunku wsi, inwestycje turystyczne i para-turystyczne, inwestycje ekologiczne i proekologiczne, promocje gminy mają skutecznie przeciwdziałać bezrobociu i przysparzać dochody dla mieszkańców oraz gminy. Wymienione zadania wymagają poniesienia wysokich nakładów finansowych dlatego niezbędne jest przygotowanie odpowiedniej kadry, przygotowanie analizy finansowej każdego zadania, przygotowania projektu technicznego oraz przygotowanie „inżynierii finansowej”. Bardzo ważnym dla realizacji zadań jest pozyskiwanie środków pomocowych i dotacji z budżetu państwa. W realizacji zadań o znaczeniu ponadlokalnym należy szukać wsparcia w budżetach władz regionalnych szczebla samorządowego i rządowego. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej, w zakresie komunikacji, urządzeń sportowych wymaga rozpoczęcia tzw. lobbingu na rzecz tych przedsięwzięć w jednostkach administracji rządowej oraz poszukiwanie inwestorów wewnętrznych, bądź zewnętrznych. Istotnym elementem funkcjonowania gminy jest rozwój infrastruktury obsługi ludności. Należy tworzyć warunki aby większość usług świadczonych przez służbę zdrowia i niekomercyjna działalność kulturalna spoczywała w rękach prywatnego kapitału. Głównymi elementami strategii są: misja, cele strategiczne i podporządkowane im zadania. Strategia ma charakter otwarty zwłaszcza w zakresie zadań, które mogą ulegać zmianom. Należy jednak pamiętać o tym, żeby nowe zadanie wprowadzone do strategii wypełniały określoną wcześniej misję i cele strategiczne. Ponieważ strategia jest szczególnym dokumentem dla gminy po konsultacjach i przyjęciu przez Redę Miejską musi być poddana ciągłemu monitoringowi. Przynajmniej raz w roku Zarząd Gminy powinien przedstawić stan realizacji zadań oraz ocenę realizacji strategii. Celowym będzie przetłumaczenie strategii na język niemiecki i angielski. Strategia będzie także podstawowym dokumentem w opracowaniu miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego – najważniejszego dokumentu planistycznego gminy.
Data wytworzenia: 2007-03-19Data udostępnienia: 2007-03-19Ilość wyświetleń: 189Rejestr zmian: zobaczSporządzone przez: AdministratorOpublikowane przez: Waldemar Gatzka
[ strona:
|
|
|
|
|
10 |
z 10 ]
|