16 stycznia 2012
Biuletyn Informacji Publicznej
obsługa
redakcja
do pobrania
prawo
szukaj
statystyki
rejestr zmian
administracja
herb Urząd Miejski w Lubniewicach
69-210 Lubniewice, ul. Jana Pawła II 51
tel. +48 0957557052, 957558180, fax +48 957558186, 957557599
e-mail: urzad@lubniewice.pl, http: www.lubniewice.pl
 
 

drukuj wyślij
 

Pobież - Strategia zrównoważonego rozwoju gminy Lubniewice

ZARZĄD MIASTA I GMINY

LUBNIEWICE

STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY LUBNIEWICE

Lubniewice 2001


Spis Treści

Wstęp

1. Pojęcie i proces tworzenia strategii

2. Diagnoza stanu gminy

2.1 Syntetyczna charakterystyka gminy

2.2 Główne uwarunkowania

2.3 Historia

2.4 Warunki naturalne

2.5 Warunki demograficzne

2.6 Komunikacja i infrastruktura techniczna

2.7 Źrudła utrzymania, zatrudnienie i dochody ludności

2.8 Funkcje gospodarcze

3. Strategia rozwoju gminy

3.1 Misja gminy Lubniewice

3.2 Analiza SWOT

3.3 Cele, kierunki i sposoby działań strategicznych

3.4 Główne źródła zasilania procesów rozwoju

3.5 Harmonogram realizacji zadań

Podsumowanie



1. Pojęcie i proces tworzenia strategii

Przez strategię rozwoju należy rozumieć określoną koncepcję świadomego
i systemowego sterowania długookresowym rozwojem gminy, która dotyczy rozwiązań podstawowych, decydujących o kierunkach, tempie i skali rozwoju. Innymi słowy strategia jest rozumiana jako swoisty długookresowy plan działania, określający strategiczne cele rozwoju (kierunki rozwoju gminy), a następnie cele szczegółowe i zbiór zadań realizacyjnych (priorytety działania), niezbędnych dla osiągnięcia wyznaczonych celów strategicznych. Na tej podstawie opracowywane są następnie szczegółowe programy wykonawcze przyjętych celów szczegółowych i zadań realizacyjnych. Prace nad ich sformułowaniem rozpoczną się po uchwaleniu strategii rozwoju przez Radę Gminy.

Strategia rozwoju gminy powinna odpowiadać na podstawowe pytanie: co musimy zrobić, aby funkcjonować i rozwijać się w przyszłości w celu optymalnego zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców? z uwzględnieniem istniejących warunków działania, określonych przez obowiązujące przepisy ustrojowo-prawne i finansowe, aktywność
i skuteczność działań struktur samorządowych oraz ich zasobność rzeczowo-finansową.

Podstawowymi zadaniami strategii rozwoju gminy jest stworzenie podstaw do:

·      sprawnego, skutecznego i efektywnego zarządzania gminą zarówno w krótkim jak i dłuższym horyzoncie czasu,

·      optymalnego wykorzystywania własnych środków finansowych,

·      skutecznej promocji gminy, a przede wszystkim jej walorów i zasobów,

·      pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych (budżetu państwa, banków, inwestorów krajowych i zagranicznych, fundacji, agencji, zagranicznych organizacji pomocowych itp.) na realizację przewidzianych w strategii zadań.

Pierwsza dekada nowego wieku jest bardzo ważnym okresem dla rozwoju gmin. Pierwsze lata nowego wieku to ogromne wyzwanie i szansa. Dążymy do integracji politycznej i gospodarczej z Unią Europejską. Celem działań wspólnot samorządowych jest dążenie do osiągnięcia znaczącej poprawy warunków życia mieszkańców, oraz zapewnienia dalszego wzrostu atrakcyjności lokalizacyjnej dla działalności gospodarczej. Aby osiągnąć ten cel należy prowadzić systematyczne i skoordynowane działania planistyczne i realizacyjne w skali całej gminy. Wymagać to będzie skutecznego i efektywnego sterowania rozwojem gminy, zapewniającego sprawność działania, zdolność do szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację i nowe zjawiska społeczno-gospodarcze, połączonego z konsekwentnym dążeniem do wytyczania realistycznie określonych długookresowych celów rozwojowych. Priorytetowymi działaniami winny stać się przedsięwzięcia zmierzające do likwidacji lub co najmniej znacznego złagodzenia występujących „momentów krytycznych” w postaci barier i dysproporcji rozwojowych, aby stworzyć jakościowo nowe warunki dla dalszego dynamicznego rozwoju gospodarczego i wydatnej poprawy warunków życia mieszkańców.

Sukcesy w rozwoju gminy i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców wiążą się dzisiaj ściśle ze sprawnością zarządzania rozumianego jako wiedza i umiejętności sterowania zasobami (ludzkimi, finansowymi, przestrzennymi, przyrodniczymi itp.), procesami i informacjami w celu ich optymalnego wykorzystania dla osiągnięcia zamierzonych rezultatów w istniejących warunkach działania samorządu terytorialnego. Temu celowi będzie służyć STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY LUBNIEWICE .

Podstawą formułowania strategii rozwoju gminy jest twórcze (kreatywne) myślenie,
w którym działania bieżące są konkretyzacją ustaleń o charakterze strategicznym (perspektywicznym). Jego główne założenia są następujące:

·      Przeświadczenie, że wszystko co robimy możemy zrobić lepiej (oznacza to krytycyzm wobec własnych i cudzych przyzwyczajeń oraz schematów, które być może dotąd były skuteczne, ale w zmienionej sytuacji mogą okazać się złe lub niewystarczające);

·      Przekonanie, że stanie w miejscu to posuwanie się do tyłu (oznacza to, że uznanie nabytych doświadczeń za wystarczające grozi nam – prędzej czy później – przegraną, bowiem inni nas wyprzedzą i będą to samo robić lepiej, szybciej i taniej);

·      Przekonanie, że sukces leży w rozwoju i aby go osiągnąć należy dokonywać zmian tego, co już istnieje (jest to konsekwencją obu poprzednich zasad);

·      Docenienie zdolności przewidywania pozytywnych i negatywnych skutków wprowadzanych zmian i ulepszeń (przewidywanie w kategoriach: jeżeli ... - to ...), wsparte właściwą oceną bieżących i przyszłych możliwości zrealizowania tych zmian, co powoduje w konsekwencji zmniejszenie stopnia ryzyka w działaniach realizacyjnych.

Podstawą formułowania STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY nie jest poszukiwanie nowej jej roli (funkcji), lecz działania na rzecz jej różnorodności oraz wielofunkcyjności, przy zachowaniu istniejących walorów i zasobów ekologicznych oraz kulturowych. Działania te winny zmierzać do:

Po pierwsze - tworzenia podstaw do rozwoju zrównoważonego,

Po drugie - wzmacniania oraz wykorzystywania dla dalszego rozwoju pozytywnych tendencji i procesów społeczno-gospodarczych, czyli silnych stron gminy,

Po trzecie - eliminowania słabych stron gminy lub łagodzenia ich negatywnych skutków dla mieszkańców, gospodarki, środowiska przyrodniczego, zagospodarowania przestrzeni i dziedzictwa historyczno-kulturowego (likwidacja istniejących zaniedbań, barier i ograniczeń rozwojowych),

Po czwarte - jakościowych zmian w poziomie życia mieszkańców, funkcjonowania edukacji, kultury i sztuki, sportu i rekreacji,

Po piąte - tworzenia atrakcyjnych warunków lokalizacji dla rozwoju nowoczesnej gospodarki, instytucji i organizacji otoczenia biznesu, szkolnictwa wyższego (nowe impulsy rozwojowe).

Prace analityczno-koncepcyjne związane z opracowaniem STRATEGII ROZWOJU GMINY zostały – zgodnie z metodyką formułowania strategii rozwoju gminy – podzielone na dwa merytoryczne etapy:

Etap I - Diagnoza stanu istniejącego, obejmująca analizę przekształceń strukturalnych i tendencji rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zagospodarowania przestrzeni gminy

Etap II - Analiza możliwości rozwoju gminy, obejmująca identyfikację zewnętrznych (szans i zagrożeń) i wewnętrznych (silnych i słabych stron) uwarunkowań rozwojowych; sformułowanie misji, strategicznych i szczegółowych celów rozwoju wraz z niezbędnym do ich osiągnięcia katalogiem zadań realizacyjnych, a także sformułowanie priorytetów rozwojowych gminy na lata 2001- 2015


cd -> str 2

 
Data wytworzenia: 2007-03-19
Data udostępnienia: 2007-03-19
Ilość wyświetleń: 826
Rejestr zmian: zobacz
Sporządzone przez: Administrator
Opublikowane przez: Waldemar Gatzka

początek    <<    [ strona: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | z 10 ]    >>    koniec
  Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@