16 stycznia 2012
Biuletyn Informacji Publicznej
obsługa
redakcja
do pobrania
prawo
szukaj
statystyki
rejestr zmian
administracja
herb Urząd Miejski w Lubniewicach
69-210 Lubniewice, ul. Jana Pawła II 51
tel. +48 0957557052, 957558180, fax +48 957558186, 957557599
e-mail: urzad@lubniewice.pl, http: www.lubniewice.pl
 
 

drukuj wyślij
 
2008-01-10
Protokół z przebiegu IX zwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Lubniewicach z dnia 14 listopada 2007 r.

Protokół

z przebiegu IX zwyczajnej

Sesji Rady Miejskiej w Lubniewicach

Dnia 14 listopada 2007r.

 

 

Ustawowy skład Rady 15 radnych, obecnych na sesji było 15 radnych.

 

Lista obecności Radnych i zaproszonych gości w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady otworzył obrady o godz. 10,00 wypowiadając sława „ otwieram IX zwyczajną sesję Rady Miejskiej w Lubniewicach „.

 

Stwierdził, że na stan 15 radnych obecnych jest 15 radnych, wobec czego rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Następnie przywitał wszystkich radnych, mieszkańców oraz zaproszonych gości

W związku z przyjazdem Pani Dr Sabiny Ren na wykład w sprawie sytuacji w turystyce w północnej części województwa lubuskiego proponuję wprowadzenie tego punktu jako pierwszego a następnie punkt dot. oceny sezonu turystycznego na terenie gminy.

Proponuje wprowadzenie dodatkowych punktów na dzisiejsze obrady

1/ podjęcie uchwały w sprawie: Regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy oraz szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo, i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli wszystkich stopni awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach prowadzonych
przez Gminę Lubniewice

2/ podjęcie uchwały w sprawie odwołania Zastępców Kierowników Urzędu Stanu Cywilnego w Lubniewicach

3/ podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon Świerczów

4/ podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon Jeziora Lubiąż

5/ podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice dla terenu położonego przy ul. Świerczewskiego

6/ wpłynęło do nas pismo ze straży pożarnej  w sprawie dofinansowania samochodu

 

Przewodniczący Rady – stawiam formalny wniosek, kto jest za przyjęciem programu obrad sesji, z wprowadzeniem dodatkowych projektów uchwał i zmianami w porządku obrad, proszę o podniesienie ręki.

 

Za przyjęciem obrad sesji z proponowanymi przez Przewodniczącego zmianami- głosowało 15 radnych. Program został przyjęty jednomyślnie jak niżej:

 

1.      Sprawy regulaminowe

2.  Sytuacja w turystyce w północnej części województwa lubuskiego-wykład dr Sabiny  

     Ren . 

3.  Ocena przebiegu sezonu turystycznego

  4 .Informacja Burmistrza o podjętych decyzjach między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania

     6.Informacja Komisji Rewizyjnej o kontroli w Zespole Szkół Samorządowych

         w Lubniewicach

     7. Informacja i ocena funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

  8. Podjecie uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do stowarzyszenia„Kraina  

     Szlaków Turystycznych – Lokalna Grupa Działania „

 9.Podjecie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy

     10.Dyskusja na temat przyszłości Zakładu Gospodarki Komunalnej

     11.Podjecie uchwały w sprawie wysokości stawek oraz zasad poboru opłaty targowej  

  obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r.

     12.Podjecie uchwały w sprawie wysokości stawek i zasad poboru opłaty miejscowej oraz 

        zwolnień od tej opłaty obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia

        2008 r.

 13.Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz

    zwolnień od tego podatku obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od

        1 stycznia 2008r.

 14.Podjecie uchwały w sprawie wysokości stawek i zasad poboru podatku od posiadania psów

    obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r.

     15.Podjecie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków

        transportowych na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r

    16.Podjecie uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe

        warunki przyznawania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego i innych

        świadczeń wynikających ze stosunku pracy oraz szczegółowy sposób obliczania

        wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i godziny doraźnych zastępstw dla

        nauczycieli wszystkich stopni awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach

        prowadzonych przez Gminę Lubniewice

     17.Podjecie uchwał w sprawie odwołania Zastępców Kierownika USC

     18.Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu

         zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon

         Świerczów

     19.Podjecie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu

          zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon

          Jeziora Lubiąż

     20.Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu

          zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice dla terenu położonego przy ul.

          Świerczewskiego

     21. Podjecie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sulęcinskiemu    

          - zakup samochodu na potrzeby KPPSP w Sulęcinie

      22 Sprawy różne

    23.Zakończenie obrad

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie protokół z VIII sesji z dn.26 września 2007r – protokół został przyjęty jednomyślnie, /15 głosów za/ .

 

Odnośnie pkt. 2 porządku obrad

 

Pani Dr Sabina Ren – przedstawiła wykład w sprawie sytuacji w turystyce w północnej części województwa lubuskiego – informacja w załączeniu.

 

Odnośnie pkt. 3 porządku obrad

 

Przedstawiciel WOPR Marcin Jagiełło przedstawił informację na temat przebiegu sezonu turystycznego – informacja w załączeniu.

 

Pan Przew. Rady poprosił o pytania do całości zagadnienia, poinformował, ze cześć inwestorów z naszego terenu zapoznało się wcześniej z informacją dr Ren byli zaproszeni do restauracji Leśnej, dziś zaprosiliśmy pozostałych, ale ku naszej wielkiej żałości przybył tylko pan Walaszek, na którego zawsze możemy liczyć, reszta się nie pojawiła, a może okazało  by się że jest tu wiele materiałów, które można byłoby  wprowadzić w życie.

Pan Burmistrz – poprosiliśmy panią dr Ren, żeby przedstawiła wyniki swojego badania dla radnych, żeby mieć świadomość, jaka jest zależność pomiędzy samorządem -Ratuszem a podmiotami, które realizują, na co dzień turystykę i wypoczynek w gminie Lubniewice. Jest bardzo dużo zawsze z tej drugiej strony zastrzeżeń, żądań, jestem ciekawy jak Państwo odbieracie wyniki tych badań. Bo dla mnie wynikają te badania w sposób jednoznaczny, że  owszem tam gdzie trzeba wykazać, to podmioty mówią my współpracujemy z samorządem, natomiast tam gdzie jest to niewygodne to mówią, że samorząd nic nie robi dla nas. Te badania nie były robione po to żeby wykazać ze samorządy są dobre, są to absolutnie niezależne badania. Wcześniej z Panią Doktor nie znaliśmy się, dopiero w Leśnej usłyszałem po raz pierwszy wyniki tych badań. Moim zdaniem, nie wiem czy pani doktor to potwierdzi, jak nie zaczniemy współpracować jako rada, Ratusz, gmina, i podmioty, które realizują już od podstaw turystykę i wypoczynek w naszej gminie to za jakiś czas przestaniemy być nie tyle, że niekonkurencyjni, ale przestaniemy być nazywani gminą turystyczno-wypoczynkową. Jedno ważne zdanie, które uchwyciłem, w tym, co Pani doktor mówiła, że gmina ma zapewnić drogi, wodę itd. I my to zabezpieczamy, staramy się żeby woda w jeziorach była coraz czystsza ,z wodą pitną mamy problemy ale staramy się z tym walczyć, żeby było oświetlenie, bezpieczeństwo itd. My realizujemy swoje zadania i jak druga strona zacznie realizować to wtedy będzie sukces.

Pani Dr Ren – poinformowała, że badania były robione z racji tego, ze taka była potrzeba przyjrzenia się sprawom podmiotów turystycznych, które świadczą usługi noclegowe, dlatego badania były odpowiednio wcześniej przygotowane.To co starałam się wyartykułować  w wystąpieniu  to turystyka  jest to współpraca wielu podmiotów. To, co mówiłam odnośnie infrastruktury dotyczącej rozwoju turystyki jest po stronie gminy, aczkolwiek również pewne wspieranie szczególnych inicjatyw, które z punktu widzenia rozwoju turystyki na pewnym obszarze przynoszą korzyści obopólne, jest to również pewna formuła aktywizowania działalności przedsiębiorców. W trakcie rozmowy przed wystąpieniem wspomniałam, że są gminy, które stosują pewne preferencyjne warunki dla podmiotów turystycznych, ale ewidentnie efektywność po stronie tych przedsiębiorców musi być bezwzględnie udowodniona. Czyli to inwestowanie w sektor turystyki przynosi korzyści nie tylko turystom, ale również mieszkańcom. Ten wachlarz, jeżeli jest prężnie działający samorząd gospodarczy czy jeżeli nie ma formy samorządu a przedsiębiorcy prężnie działający i efektywność ich działalności jest namacalna to niewątpliwie wachlarz działający po stronie gminy jest szerszy.

 

Przew. Rady – też stoimy jako Rada na tym stanowisku, że cos za coś, te preferencje podatkowe , zwolnienia mogą być, mogą zaistnieć ale tylko wtedy, kiedy będzie to współpraca obopólna, nie możemy ciągle czegoś proponować, zwalniać od podatków i jesteśmy tylko jak byśmy powiedzieli niemal tylko inwestorem w tą turystykę i nie otrzymując nic w zamian.. Pan Burmistrz może przypomnieć, że mieliśmy takie propozycje żeby zwolnić częściowo administratorów ośrodków, a za to oni bardziej w ten ośrodek będą inwestować. Nie mniej jednak nie spotkało się to z uznaniem. Jak wiecie współpraca między nami a tymi ośrodkami czy prowadzącymi gospodarstwa turystyczne nie zawsze układa się najlepiej i kuleje. Nie ma, co tu na to przymykać oczu. Wydaje mi się że robimy wszystko aby w jakiś sposób  znaleźć wspólne wyjście.

Radny Biegowski – czy może Pani powiedzieć ile podmiotów z naszej gminy wzięło udział w badaniu.

Pani Doktor Sabina Ren – ile to Panu nie odpowiem, ale mogę sprawdzić i podać, ale powiem, że najbardziej oporni usługodawcy byli właśnie z gminy Lubniewice, zwodzili mich studentów, trzy – cztery razy trzeba było przyjechać, żeby byli uprzejmi wypełnić kwestionariusz, to pamiętam - czwórka takich przedsiębiorców była i po prośbach kwestionariusze wypełnili.

Przew. Rady – przykro słuchać Pani odpowiedzi, ale taka jest rzeczywistość

Radny Pietrucki – zwróciliście państwo uwagę na wypowiedz pani doktor na zadane przez Pana Biegowskiego pytanie, z przykrością ubolewam, że dziś nie ma przedstawicieli restauratorów, właścicieli ośrodków, hoteli itp., Dlatego na pewno nawiązałaby się dyskusja, bo pokazany materiał przez panią doktor pokazywał wskaźniki i mankamenty, które należałoby poprawić, dziś korzystając z tej wiedzy, którą dziś Pani nam przedstawiła, to jest duże pole do działania, ale wynikającym z jednej strony ze trzeba nam partnerów do dyskusji. Jeszcze raz ubolewam ze dziś jest tylko Pan Walaszek.

Pani Dr Ren- chciałaby dodać, że dla całego obrazu sprawy, oczywiście oporni przedsiębiorcy byli z terenu gminy, ale kilku przedsiębiorców wykazało się dużym zaangażowaniem wiedząc, że dany obiekt, np. jest zamknięty próbowali wskazać innych przedsiębiorców, do których z bazy adresowej nie dotarliśmy a funkcjonują już od jakiegoś czasu. Także to nie jest tak, że zaangażowanie było minimalne, byli tacy przedsiębiorcy, którym faktycznie zależało abyśmy te badania mogli przeprowadzić, czyli widzieli sensowność przeprowadzenia badania.

Pan Walaszek-. Uważa, że nic się nie zmieni do 2010 roku dopóki nie zmieni się własność gruntów , nikt nie będzie inwestował w ośrodek który nie jest jego własności , tak będzie jeszcze przez trzy lata, myślę że to jest przyczyną

Przew. Rady – też mamy tą świadomość

 

Pan Burmistrz – jest to jeden z elementów , prawdą jest że właściciele nie inwestują w rozwój swojego ośrodka ale zastanawia mnie dlaczego przy takiej bazie jaka jest na dzień dzisiejszy  OW. Eksploris, Kaczy Dołek  dlaczego dwa-trzy miesiące w roku one funkcjonują  i są wykorzystane, dlaczego nie ma innych form wykorzystania  jak wypoczynek bierny.

Przew. rady – to było widać na wykresie lipiec i sierpień

Pan Burmistrz – na jednym z wykresów było widać że powiat strzelecko- drezdenecki przoduje ponieważ ma inne formy wykorzystania np. pod katem rehabilitacji, odnośnie wczasów w różnym wieku, dla emerytów z wnuczkami o dużo niższych stawkach, w Lubniewicach tego nie ma, gdzie ośrodki tylko dwa lub trzy miesiące w roku funkcjonują

Przew. Rady – nie będziemy teraz poruszać się po omacku, cześć naszych działań  to były  przepuszczenia. Część tych przypuszczeń podejrzeń się potwierdziła po tym wykładzie, a cześć to wskazówki do dalszych działań. Z tego powodu ten wykład był dla nas bardzo ważny.

Podziękował Pani doktor Ren za wykład i uważa, że wykorzystamy to w dalszej naszej pracy.

 

Pan Pluta Kier. ZGK – ocena pracy ZGK jako jednostki organizacyjnej gminy, z mojej strony wyglądałoby to jako samoocena. Właściwa byłaby tu ocena Pana Burmistrza. Sezon turystyczny dla ZGK to nie tylko dwa miesiące. Jeżeli mówimy o utrzymaniu gminy w sensie czystości i zieleni to, co wpływa na wizerunek a przekłada się na walory turystyczne to jest praca przez cały rok. To jest praca w okresie zimowym, a te dwa miesiące to jest po prostu okres, w którym mamy wzmożenie prac.

W tym roku wg mojej oceny mimo że borykamy się ze sprawami kadrowymi Z roku na rok imprez kulturalnych i około kulturalnych w Lubniewicach jest coraz więcej, a w roku 2007 na pewno było to zauważalne, bo imprez było o wiele więcej jak w poprzednich latach, a tym samym jest to dla nas więcej prac i poradziliśmy sobie z tymi obowiązkami, które zostały na nas nałożone .Według mojej oceny w okresie tych wzmożonych prac czyli czerwiec – wrzesień poradziliśmy sobie bardzo dobrze.  Podziękował panu Burmistrzowi, ponieważ działania Pana Burmistrza wspomagają nas, gdyż z tym stanem kadrowym, którym ja mam na stałe, bez pomocy pracowników, którzy są zatrudniani przez Urząd Miejski w ramach robót publicznych czy interwencyjnych zapewne bym sobie nie poradził, a dosprzętowienie w ostatnim czasie, mam na myśli zamiatarkę, która w 2006 r. została zakupiona, w tym roku zaowocowała, bo to jest naprawdę duże odciążenie pracy a tym samym możemy sprawniej i szybciej utrzymać czystość na terenie całej gminy.

Przew. Rady – ta ocena przebiegu sezonu turystycznego w pana ocenie mogła brzmieć „ trudno, ale daliśmy sobie radę „

Pan Kier. ZGK – dokładnie tak

Pan Burmistrz – usługi komunalne, bo to w takim układzie trzeba przyjąć to, o czym mówi Pan Kierownik w sposób szczególny jest uwidocznione, od miesiąca maja do końca  miesiąca września i to jest wzmożony wysiłek pracowników w tym zakresie. Potwierdzam, że ZGK w tym okresie wywiązywał się w sposób wzorowy, bo to, że ktoś nas ocenia, iż nie było imprez różnych udoskonalający sezon turystyczny jest to nieprawda. Jeżeli ktoś pisze, że były to niszowe imprezy to też z tym się nie zgadzam, bo jako gmina turystyczno-wypoczynkowa,  chcemy żeby rozkwitała ta nazwa, staramy się wykorzystać te walory, których nie maja inni. I dlatego tez MTB, rowery, TRIATLON, wszystko to, co jest związane z możliwościami chcemy przyjąć na siebie.W związku z tym prac związanych z ZGK przybywa z roku na rok. Wyobraźcie sobie Państwo, że przy Triatlonie są to trzy dyscypliny sportowe połączone w jedno, to trzeba zabezpieczyć trasę dla rowerów, trasę biegową, trzysta jest płotków na rowery, wszystko trzeba przywieść rozstawić trzeba zabezpieczyć i później z powrotem, posprzątać jeszcze po tym co zostało w związku z tym jest to ogrom pracy. Jak już jesteśmy przy tym to zamiatarka spisuje się dobrze, myślałem, że Pan Kierownik będzie wnioskował doposażenie dalsze sprzętu technicznego.

Pan Kier. ZGK – w innym punkcie

Pan Burmistrz – dobrze, Natomiast ilość ludzi, nie wiem czy jest wystarczająca, czy nie, jest 12 ludzi do bezpośrednich prac, związanych z różnymi pracami na terenie całej gminy i skoro kierownik mówi że bez ludzi interwencyjnych byłoby źle , to znaczy że jest za mało, skoro jest za mało ludzi to trzeba w sposób ewidentny dosprzętowić cały zakład gospodarki komunalnej.

Sezon turystyczny, to jest jeden z elementów, ale teraz nie wyobrażamy sobie żeby było brudno teraz, bo natychmiast podnosimy alarm, dlatego w przeciwieństwie do właścicieli ośrodków, to, co dziś słyszeliśmy, że w miesiącu maju kiedy ośrodki powinny być przygotowane do sezonu turystycznego- ZGK jest rok w rok przygotowany przed sezonem

i po sezonie do realizowania naszych podstawowych zadań.

 

Pan Kotowicz –odnośnie przejścia nad jeziorem od Stilonu do byłego kina, wiemy jaki był

z tym problem , żeby można było przejść nad jeziorem, chodzi mi o Pana Hulickiego, jakie stawiał  przeszkody, nie chciał nikogo przepuścić, zagradzał drutem kolczastym . Jest teraz przejście zrobione ale jak tam wygląda, Nie mówię żeby tam położyć bruk albo lampy ustawić i oświetlić ale należy tam chociaż raz w miesiącu ,żeby ktoś z ZGK  wyczyścił,  powycinać chaszcze, należy  wyrównać ten teren,  to samo dotyczy od zejścia Pana Lacha w stronę Kaczego Dołku .

- odnośnie wody proszę zobaczyć co robi się z wodorostami, parę lat wstecz było czyściutkie jezioro a teraz od Pana Górnego aż do Stilonu na 50 metrach w głąb jeziora nie można wrzucić wędki , są wodorosty do 2-3 metrów to wszystko gnije woda zaczyna śmierdzieć

Pan Walaszek- coraz więcej ludzi turystów podkreśla ze miast jest  czyste  czystości, turysta, który przyjeżdża do Lubniewice zwraca tez  uwagę na plażę, która jest brudna i zaniedbana. To nie było spotykane w poprzednich latach.

 

Pan Kotwicz – odnośnie ławek, które zostały ustawione na chodnikach, w Sulęcinie tam rozmawiałem ze znajomym, mieli taki sam problem. Nasze ławki pływają w jeziorze. Proponuje umocować wszystkie ławki powbijać porządne kołki i uwiązać na łańcuch tak jak zrobił Sulęcin i nie będzie problemu.

 

Radny Lach – w miesiącu czerwcu została przeprowadzona kontrola pod kątem sanitarnym na terenie całej gminy. Co do stałych mieszkańców ustalenia zostały zawarte, ale odnośnie obiektów sezonowych, którzy przyjeżdżają na dwa , trzy miesiące i zostawiają nam nieczystości stałe, płynne. Nawet bym nie proponował się przejść wkoło jeziora Krajnika tam gdzie są zlokalizowane te obiekty, stale nieczystości są wyrzucane z wiaderka do lustra wody.Teraz trzciny przemarzły i wszystko widać, narzekamy, że komunalna truje wpuszcza ścieki. A do takiego obiektu jak przyjedzie 100 osób i nie ma tam pojemników to mamy taki efekt jak widać.

Sprawa następna to bobry, jest to związane z sezonem, dużo drzew wokół Krajnika jest wycięte, bobry wchodzą do ogrodów, u Pana Sosnowskiego uszkodzili drzewka 20-letnie które owocowały. W tej chwili biorą wszystko, nie tylko wierzbę, ale biorą i świerki i sosnę. W tej chwili jest tragedia wszystko to leci do lustra wody, dobrze, że ktoś się znajdzie i wytnie jako drewno i spali.

Radny Sobecki – zastanawia mnie miejscowa ludność, skoro turyści przyjeżdżają ci ludzie im wydzierżawiają  chyba do domków czy namiotów nie wiem na jakich zasadach to się odbywa  jeżeli chodzi o zaśmiecanie jeziora ,czy to są ludzie którzy maja na stale tam działki wykupione i nie mają infrastruktury

Przew. Rady –chodzi o ogródki

Radny Sobecki – jeżeli nie mają infrastruktury , to z tego wniosek że musimy  poczynić jakieś starania, które będą je do tego zobowiązywały, skanalizować lub udowodnić ze oni te odpady wrzucają , nie można doprowadzać do tego że ludzie przyjeżdżają korzystają z tego i wyrzucają śmieci do jeziora Podejrzewam że mniej szkody zrobią te zwierzęta jak ludzie którzy tam wszystko wyrzucają.

Pan Burmistrz –gdzie świadomość mieszkańców - mieszkam, użytkuję i zgadzam się aby nieczystości stale były wyrzucane na brzeg jeziora  .

Wodorosty, w jeziorze Lubiąż i Lubniewsko były są  i będą, dlatego że to jest taki akwen, i nie będziemy z tym walczyć bo dno jest muliste, nie jest z kredy tak jak mają szczęście niektóre jeziora , i przejrzystość wody będzie taka jaka jest. Ale w porównaniu sprzed 5-cu lat teraz przejrzystość wody podniosła się z 40cm do 2 metrów . Przejrzystość wody związana jest z czystością. Jest to zaprzeczenie tego, że wody są brudne w jeziorze.

W dniu jutrzejszym mamy spotkanie w Ratuszu na temat rekultywacji jeziora Lubiąż będziemy mogli rozmawiać o pozyskiwaniu pieniędzy ale rekultywacja j. Lubiąż jest to dwuletni budżet gminy czyli ok. 20 mln złotych, żeby woda była czysta, klarowna i przejrzystość na 5 metrów.

Przejście wokół jeziora jest to nie tylko problem Lubniewic, ale ogólnopolski, bo ustawa wyraźnie mówi ze 3 metry wokół lustra wody powinno być przejście wolne. Ale latach powojennych była o tak jak było, ktoś wbił kołek w danym miejscu i to było moje, geodeci wymierzyli nadali akt własności i teraz jedyny sposób rozwiązania tego problemu jest sąd. Na razie nie ma pieniędzy, aby wojować, z co niektórymi właścicielami posesji. A to, co Pan Kotwicz powiedział odnośnie przejścia, że nie wymaga Pan polbruku, a ja właśnie oczekuję tego że wokół największego jeziora będzie cała ścieżka z polbruku, oświetlona że będziemy mogli się przejść, przejechać wkoło jeziora. To było by fantastyczne i do tego w przyszłości będziemy dążyli. Natomiast na dzień dzisiejszy, po sezonie letnim ZGK w ramach możliwości spróbuję wyciąć , i to jest następne zadanie dla pracowników ZGK oni będą mieli ręce do kostek Prawda jest że z każdym rokiem mają więcej zadań.

Plaża zaniedbana, prawdą jest , z przykrością powteirdzam że nie trafiliśmy z dzierżawcą i dlatego jest rozwiązana umowa z Panem Żyłukiem na dzierżawę plaży. Zastanawiam się czy my jako gmina możemy wydzierżawiać plażę miejską i budynek ,w sezonie letnim a czy nie przejąć jako zadanie własne gminy. Ale nie wiem jak to zrobić, bo z jednej strony gmina ma zakaz prowadzenia działalności gospodarczej a prowadzenie tego kiosku to jest działalność gospodarcza i pieniądze pozyskiwane z tego kiosku można przeznaczać na utrzymanie czystości plaży, dżakuzji, ślizgawkę i na 4 ratowników. Jest to temat dla radców prawnych niech się tym zajmują. Temat plaży powinien pozostać przy gminie.

Przymocowanie ławek jest to trudny temat, dlatego że przypomina mi się od razu film Miś i tam była taka scena przykręcone talerze i łyżki na łańcuchu.

Przew. Rady – kiedyś ławki były przymocowane i zostały same podstawy betonowe

Pan Burmistrz –jakaś swoboda musi być, pewna tolerancja, i też pewnie oczekujecie ze nasze społeczeństwo w pewnym czasie stanie się społeczeństwem obywatelskim.

Stałe nieczystości nad jeziorami to Pan Sobecki wspomógł mnie i zadaję pytanie ponownie, gdzie jest świadomość mieszkańców Lubniewic, którzy pozwalają na to, że inni przyjeżdżają i inni zanieczyszczają nam nasze środowisko pytanie nich stanie się odpowiedzią na to zadanie.

Bobry wokół Krajnika – bobry zadają  kłm wszystkim tym, którzy mówią że mamy brudną wodę, bo bobry nie żerują nad wodami które są  brudne , w związku z tym z jednej strony możemy się cieszyć że są żereni bobrów bo Krajnik zaczyna mieć czystą wodę , a to że niszczą drzewa to niestety nie jestem w stanie zapanować ani ja ani nikt z nas .

Radny Stein – odnośnie bobrów skoro jest taka sytuacja, tych bobrów przybyło znacznie czy nie można byłoby wystąpić o zgodę na odstrzał, albo przewiezienie w inny rejon, im więcej ich będzie tym większe będą szkody i będą się mnożyły

Pan Burmistrz – na to wydaje zgodę Wojewoda, przyjąłem do wiadomości. Mam propozycję w temacie bobrów jak jest to taki problem, proponuje, aby radni przegłosowali swoje stanowisko odnośnie bobrów. Bo być może petycja Burmistrza będzie mało wystarczająca , natomiast apel radnych jako przedstawicieli mieszkańców całej gminy do wojewody odniesie zdecydowanie większy skutek

Przew. Rady – należałoby się zapoznać z tym szczegółowiej

Pan Burmistrz- proponuję przegłosować sam pomysł i my już wyślemy

Radny Stein – zmniejszyć populacje bobrów

Przew. Rady – kto jest za tym aby zmniejszyć populację bobrów w Lubniewicach

Za było 12 radnych

Przeciw-2 radnych 

Radny Tymczyn – uważam, że za pochopnie podjęliśmy tą decyzję, pierwszy raz spotkaliśmy się dziś z tym problemem i od razu taka reakcja, należy poczekać na rozwój sytuacji tego środowiska

Radny Żurański – rozumiem obawy mieszkańców z Glisna ich to bezpośrednio nie dotyczy, ja ze swojej pracy na oczyszczalni i z racji tego ze mieszkam nad Krajnikiem mogę potwierdzić, że nie tylko obgryzają drzewa, ale również rożnego rodzaju pędy, które powinny zimować, cale działki okrywane są siatkami ale to nie daje skutku. Wystarczy  siąść nad wodą i wziąć lornetkę i zobaczyć bobry pływają i żerują a na oczyszczalni i jej groblach jest ich mnóstwo. Na razie z tego, co słyszałem maja być podjęte działania na ten temat populacji

Radny Stein – problem bobrów był mniej więcej rok temu omawiany, były takie sugestie i głosy że zaczyna się robić problem. A decyzja jak będzie ze strony Wojewody nie będzie oparta na naszej petycji czy piśmie tylko, na pewno będzie przeprowadzona inwentaryzacja, będą policzone rodziny i akwen, na którym się znajdują i będzie podjęta decyzja, dlatego glosowałem za.

Przew. Rady – nie jesteśmy pierwsi z tym tematem, ukazują się artykuły w gazetach i bobry staja się plagą. Decyzja taka, jaka podjęliśmy umożliwia nam wystąpienie z petycją nie musi to być dziś czy jutro.

Radny Biegowski – odnośnie tego co powiedział Pan Burmistrz że świadomość naszych mieszkańców wystarczy żeby te śmieci i nieczystości do jezior nie trafiały ,niestety z przykrością stwierdzam , że sama świadomość nie wystarczy bo trzeba by było jakieś dyżury pełnić żeby zobaczyć kiedy ci ludzie z tych działek te śmieci wyrzucają, bo żeby komuś udowodnić to trzeba go złapać na gorącym uczynku, czego mieszkańcy nie są sami  w stanie tego zrobić. Tu jest rzecz tej straży miejskiej o której kiedyś rozmawialiśmy i policji, naszego monitoringu i w tym kierunku szedłbym, a nie oddziały mieszkańców którzy by strzegli porządku  

Pan Burmistrz –chyba nie zrozumieliśmy się, miałem na uwadze wszystkich właścicieli domków letniskowych, tych, którzy udostępniają gościom przyjezdnym i nie dają pojemników na odpady stałe. Bo jak ktoś przyjeżdża i produkuje odpady to musi je gdzieś wyrzucić

Radny Biegowski- chodzi o te działki bez domków, których właścicielami są osoby z zewnątrz ten temat był już poruszany na sesji i Pan Burmistrz wtedy stwierdził, że nie ma możliwości prawnej zmusić tych ludzi aby posiadali pojemniki, żeby posiadali sanitariaty, żeby się podłączyli do sieci itd. Z różnych przyczyn do sieci kanalizacyjnej przyjeziornej nie mogą się oni podłączyć , ale musimy coś zrobić żeby ci ludzie zaczęli przestrzegać zasad jakim podlegają inni mieszkańcy Lubniewic , żeby posiadali pojemniki czy sanitariaty przenośne.

 Pan Walaszek- myślę, że powinna się zmienić forma tych imprez, które były organizowane, myślę o tych imprezach jak Noc świętojańska czy Dni Lubniewic. Bo fajnie, że są kiełbaski, jest piwo, ale myślę że powinno być urozmaicenie tych imprez , powinny być dwie imprezy sztandarowe z których Lubniewice były by znane bardzo fajnym pomysłem było kiedyś zorganizowanie zawodów jeździeckich. Tylko powinna być inna forma tego, powinny być one okręgowe. Sportem konnym zajmują się bogaci ludzie i jak przyjadą do takiej miejscowości to niech jakiś procent zainteresuje się taka miejscowością i niech zainwestuje pieniądze swoje to myślę, że  w perspektywie kilku najbliższych  lat  to by się opłacało. Co do innych imprez to jeszcze będę rozmawiał bo mam kilka pomysłów ale chodzi mi głównie o to aby formatach imprez trochę się zmieniła. Mówię to na podstawie rozmów z osobami, które przyjeżdżają z zewnątrz i biorą udział w takich imprezach.

Pan Kwietniewski – Odnośnie wykładu dr. Ren na tych wykresach w pewnym momencie zauważyłem jakąś sprzeczność , dlaczego w naszym powiecie, bo tu nie było wyszczególnione że,  to Lubniewice ale powiat nasz posiada najlepszą bazę noclegową , najlepsze zaplecze gastronomiczne , a jeśli chodzi o ogólny zakres turystyki jesteśmy  w tyle nad tym należy się zastanowić. Mam propozycję, żeby powstał jakiś zespół nie żadna komisja nie tylko ludzi z radnych, ale i z zewnątrz żeby do tego mieli chęć żeby uczestniczyć i zastanowić się, co należało by czynić aby tą sytuację poprawić jakieś wnioski przedstawić na radzie i nie czekać do maja czy czerwca, tylko teraz jak jest okres zimowy gdzie można spokojnie na takie sprawy podyskutować. Bo ilość turystów się zmniejsza, bo pewne przyczyny są, pierwsza przyczyna to są zamki, bo to jest temat odwieczny, bo te obiekty staja już od 15 lat, niektórzy na zwiedzaniu zamków robią ciężkie pieniądze, chociaż by w Niedzicy gdzie stoją same mury, może my zróbmy jakąś propozycję. Należy zastanowić się, co zrobić, aby zwiększyć ilość turystów.

 

 

 

Odnośnie pkt. 5 porządku obrad

 

Pan Burmistrz – rozpocznę od spotkań, poszukiwań rozwiązań, dot. jakości wody w Lubniewicach. Od co najmniej miesiąca, jest to problem dla nas podstawowy. Na dzień dzisiejszy sprawa wygląda tak, jest coraz lepiej, bakterii, które zagnieździły się w naszym systemie podawczym wody jest coraz mniej i możemy walczyć tylko i wyłącznie poprzez chlor. Co najmniej przez trzy miesiące woda w Lubniewicach będzie pachniała chlorem. Wczoraj Radna Kowlewska powiedziała ze to nie pachnie, i nie tylko Pani Kowlewska, tak mówili inni. Woda taka jest i nie zmienimy tego. Na wszystkich komisjach już mówiłem, ale główną przyczyna są rury azbestowe. Na rurach azbestowych jest narośl od 2- 3 cm, w których goszczą się bakterie i przy czyszczeniu sieci, który odbywa się raz w kwartale, przy rurach plastikowych jest zerwanie i wszystkie nieczystości są wypłukiwanie, natomiast z rur azbestowych zostaje zerwane częściowo wypłukane, ale przez tydzień lub dwa tygodnie wszystko płynie i przedostaje się do pozostałych rur, ale walczymy z tym i chce Państwa uspokoić, że jesteśmy właścicielem dużego projektu, jesteśmy na ukończeniu prac związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę modernizacji sieci uzdatniania wody i wymiany rur od stacji benzynowej do ulicy gorzowskiej, to jest główny odcinek rur azbestowych. Koszt wymiany rur ok. 1 miliona złotych. Ale bez względu na koszty będziemy musieli to zrobić  i w2008 r. będziemy planowali te duże przedsięwzięcie.

Szczecin Dyrekcja Lasów państwowych nieustanna walka to, o czym mówił Pan Walaszek, do 2010 r. właściciele ośrodków wypoczynkowych i konnych nie wiedzą, jaki jest stan rzeczy. My również nie wiemy ale nie pozostawiamy tego tematu, są regularne spotkania w Szczecinie, Biuro Planowania Przestrzennego, które nam robi plan zagospodarowania przestrzennego także mamy różnego rodzaju spotkania, ale jak to się zakończy, mam nadzieję że pozytywnie w każdym razie naszym zadaniem jest zrobienie planu zagospodarowania przestrzennego

Ze starostą spotykamy się, co jakiś czas, teraz jest czas tworzenia budżetów, starostwo jest mocno zadłużone 8 mln. złotych to nie jest tajemnicą. Zadania powiatu głównie drogi powiatowe, jest to skomplikowany temat, dlatego jak chcemy żeby na terenie gminy Lubniewice były realizowane zadania głównie na drogach powiatowych to musimy trochę powiatowi pomóc. Przedstawił, jakie drogi na terenie gminy są wprowadzone w planie na latach 2008 –2013

-         wzmocnienie nawierzchni drogi powiatowej Miechów – Lubniewice, przez Jarnatów

-         wzmocnienie nawierzchni  drogi powiatowej Lubniewice ul. Świerczewskiego tj. ok. 600 m bieżących 6 metrów szerokości

-         wzmocnienie nawierzchni drogi Lubniewice ul. Skwierzyńska tj. 400 m bieżących 6 metrów szerokości

-         wzmocnienie nawierzchni drogi w m. Glisno tj. długość Ok 910 metrów 6 metrów szerokości wraz z wymianą nawierzchni chodnika po obu stronach drogi , tj 1800 metrów bieżących,. jest to zadanie ok. 2mln złotych

-         wzmocnienie nawierzchni drogi Świerczów 400 metrów bieżących szer. 3.5 m

-         budowa chodnika wraz z odwodnieniem,  ul. Harcerska dł. 470 metrów szer1.5 metra, odwodnienie , to zadnie chcemy połączyć z powiatem, odwodnienie z ul. Strzeleckiej i harcerskiej przy tej ulicy przy stadionie po ulewie jest zawsze duże stoisko wody chcemy to razem zniwelować

Mamy podpisane porozumienie z powiatem o wspólnym inwestowaniu pieniędzy w te zadnia i jest taka koncepcja –połączyliśmy siły, cały powiat, czyli pięć gmin i powiat popisaliśmy porozumienie jako jedno duże zadanie, które jest na ponad 30 mln. złotych podzieliliśmy na sektory , trochę mniejsze zadnia i te zadnia zostały skierowane do Urzędu Marszałkowskiego, staramy się o pieniądze z Unii Europejskiej. Jest duża szansa, że co najmniej 50 % z tych zadań, które odczytałem będą mogły być zrealizowane. Natomiast, które, to na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie powiedzieć. Procedura jest następująca Unia Europejska daje 75 %, wkład własny 25 % i z tych 25 % gmina dołożyłaby 25 % a pozostałe 75 % dołoży starostwo powiatowe, czyli konstrukcja finansowa dla nas jako gminy jest bardzo korzystna. Natomiast zadań byśmy mieli zrobionych na ok. 5 mln. Złotych.

Agencja Nieruchomości Rolnych, są to jedne pieniądze z ostatnich, które możemy pozyskać na zadnia, które realizujemy w gminie, już pozyskaliśmy ok. 130 tyś zł. jeszcze 150 tyś zł mamy przyobiecane i do końca roku powinniśmy uzyskać jako dotację od agencji

Dzień Seniora w Gliśnie- olbrzymie brawa ponad 200 osób w sali, przygotowana sala, organizatorem była Opieka Społeczna.

CZG-12 jest to olbrzymie zadnie, 15 gmin ponad 150 tyś mieszkańców obejmuje CZG-12 jest to ponad regionalny związek. Ile tam jest problemów to brakłoby całego dnia żebyśmy z panem Przewodniczącym Pietruckim mogli wymieniać.

Zarząd Powiatowy OSP, przypomniał ze pozyskaliśmy w zeszłym roku samochód lekki, który został przekazany do Jarnatowa. W 2008 roku pojawia się możliwość pozyskania samochodów średnich i ciężkich dla gminy Lubniewice nie jest potrzebny samochód ciężki, ale średni jak najbardziej przydałby się i jak będzie taka możliwość to będziemy musieli dołożyć 100 tys zł z budżetu do samochodu, który kosztuje 350 tyś zł, 250  tys. zł daje nam skarb państwa. Ale jak będzie taka możliwość to spotkamy się najpierw zarządy OSP a później  przedyskutujemy z Radą.

Powiatowy sztab Kryzysowy, było dwudniowe szkolenie min. na bazie Państwowej Straży Pożarnej później drugi dzień szkolenia był w terenie, potencjalne zagrożenia i możliwość eliminowania tego zagrożenia

Dzień Nauczyciela w naszej gminie był bardzo uroczysty

Także odbywa się Hubertus w Gminie Lubniewice, impreza konna związana z promocją, i naszymi terenami. Sponsorujemy tą imprezę, rok rocznie jest ponad 100 uczestników, z roku na rok ta impreza rozrasta się i gdyby było miejsce w tym roku dla ponad trzystu to było by chętnych. Potwierdzam to, co mówił pan Walaszek, że do koni musimy wrócić. I w 2008 roku konie muszą znaleźć dużo więcej miejsca nie tylko w sezonie letnim, ale przed sezonem w trakcie i po sezonie.

Mieliśmy okazję gościć Biskupa Dyczkowskiego, bardzo duże wydarzenie w naszej gminie

W Międzyzdrojach był konwent Wójtów, Burmistrzów i skarbników jest to organizowane szkolenie przez różne instytucje kontrolujące gminy min. przez RIO. Są to dwa dni straszenia i kiwania palcem. Po dzień dzisiejszy nie jesteśmy na 100 % pewni jak tworzyć np. budżet na 2008 rok, ponieważ wielość i zróżnicowanie przepisów nie pozwala na 100 % pewność, że to robimy dobrze. Mało tego, że my nie wiemy, ale i żaden ze skarbników woj. lubuskiego nie wie i to jest problem.

Spotkanie dotyczące jakości wody w jeziorach Lubniewickich, wspomniałem już, że w dniu jutrzejszym mamy spotkanie przyjeżdża z Zielonej Góry kilku specjalistów którzy spróbują nam przedstawić możliwość czyszczenia jezior. Chcemy rozpocząć od jeziora Lubiąż, zobaczymy jakie to są możliwości nasze finansowe i jakie będą możliwości pozyskania pieniędzy z różnych źródeł głównie z unii europejskiej.

11 listopada i tu ukłon w stronę Pani sołtys z Glisna – Dzień Niepodległości, ci, którzy byli tam to z dumą mogliśmy powiedzieć że Glisno należy do naszej gminy. Było to spotkanie profesjonalnie przygotowane o olbrzymim zasięgu.

Dom kultury w Lubniewicach zaczyna nabierać realnego kształtu, jest elewacja i myślę, że po przegłosowaniu budżetu na 2008r. jest tam zaplanowane 500 tyś na zakończenie tego zadnia i być może na11 listopada będziemy mogli zaprosić do Lubniewic.

Wybory do sejmu i Senatu, mamy posłankę z naszego terenu Panią Bożenę Sławiak, przyczyniliśmy się do tego 316 głosów dostała Pani Sławiak z terenu gminy Lubniewic, pokaźny zastrzyk Frekwencja była ok.60 % bardzo wysoka. Należą się słowa uznania dla wszystkich komisji, dlatego że wybory przebiegały bez najmniejszych zakłóceń..

Rozpoczęło się czyszczenie rzeki Lubniewki i ci, którzy bywają czasami w okolicach górnego majątku od strony Krajnika jest czyszczona rzeka Lubniewka będzie czyszczona aż do Pana Grobelnego. W przyszłych latach Lubniewka będzie czyszczona w większym wymiarze i to o czym wcześniej wspominałem o mostku który został rozebrany z przyczyn technicznych ten most będzie budowany i jeszcze w tym roku powinien stanąć na tyle mocno, ze lekki  sprzęt będzie mógł być prowadzony przez ten mostek

Pałac w Rogach zmienił właściciela nie jest już skarb Państwa –Wojewoda a Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa z Gorzowa jesteśmy na etapie uzgadniania szczegółów z panem Kanclerzem rektorem i Starostą jest włączony do tych rozmów Nadleśniczy i Sołtys Rogów

Jakość oczyszczania ścieków przez nasza oczyszczalnię ścieków jest coraz wyższy ale unia europejska postawiła nam tak wysokie normy że musimy cały czas podnosić jakość oczyszczania ścieków , i dobrze bo skoro bobry już są to świadczy ze jeziora są coraz czystsze . wody popłucze kierowane do rzeki Lubniewki już nie są ściekami tylko wodami typowo popłucznymi. Musimy jeszcze zrobić usprawnień w naszej oczyszczalni żeby ta jakość była całkiem dobra

Krzeszycka jesień odbyła się w tydzień po naszych dożynkach powiatowych, braliśmy również udział w imprezie rolniczej.

 

Odnośnie pkt. 6porzadku obrad

 

Pan Kwietniewski – należy cieszyć się z tego, że będzie robiona nawierzchnia drogowa na terenie gminy prosiłby, że jeżeli jest tendencja do zrobienia czegoś, żeby wcześniej zapoznać się w jakich terminach będzie to robione bo przykro stwierdzić, że w naszym kraju robi się dziwne rzeczy, latem ścina się drzewa, a zimą kładzie się nawierzchnie, a to jest wielki błąd, żeby takich rzeczy nie robić na przyszłość. Prosił, aby zwrócić uwagę na jakiś harmonogram robót, który będzie do przyjęcia.

Druga sprawa to woda, nie chcę być złośliwy, ale uważam, że temat, chodzi o jakość wody, powinien nam przedstawić fachowiec od tych spraw, czyli kier. Zakładu Gosp. Komunalnej nie jest to do przyjęcia, że winą takiej jakości wody są rury azbestowe. Połowa rur w Sulęcinie też jest azbestowych i tam jakość wody jest bardzo dobra. Ta wypowiedź, która wypowiedział Burmistrz – chyba był źle poinformowany przez kogoś, skoro stwierdził ze to jest wina. Zgadza się, że należy eliminować rury azbestowe, ale to nie jest powodem tak złej jakości wody. Zła jakość wody występuje na ujęciu wody i oczyszczeniu jej odpowiednio, tam jest właściwy proces oczyszczania jakości wody. Chciałbym aby Kierownik ZGK wypowiedział się co w tym temacie zostało zrobione, i co należałoby zrobić aby jakość wody była dobra.

Pan Burmistrz –odnośnie robót drogowych w różnych terminach, prawdą jest że roboty drogowe rozpoczynane są w różnych terminach w październiku czy listopadzie, ale jest to uzależnione od przetargów i podpisanych umów o przychylności wojewody, przypomniał ul Kasztanowa  i Jarzębinowa umowa została podpisana dopiero z wojewodą w miesiącu wrześniu a w miesiącu listopadzie mogliśmy dopiero rozpocząć prace drogowe, jest to cały problem. W temacie drogi to rozumie, że Pan Kwietniewski wypowiadał się jako fachowiec, ponieważ całe życie pracował, ale czy w temacie wody i rur azbestowych czy też Pan Kwietniewski wypowiadał się jako znawca czy jako potencjalny znawca

Przew. Rady – są to obawy mieszkańca Lubniewic

Pan Burmistrz – i tak to  proszę traktować, bo pan Kwietniewski w sposób zdecydowany swoja wypowiedz potraktował, że rury azbestowe kategorycznie nie, a ja wręcz kategorycznie mówię, że tak, że to jest główna przyczyną, ponieważ sanepid stwierdził, że w ujęciu wody, w zbiorniku wodnym bakterii nie ma, bakterie są tylko i wyłącznie na odcinku przesyłowym i głównym źródłem i jedynym są rury azbestowe. Potwierdzają to wyniki badań, zrobione przez sanepid.

 

Odnośnie pkt. 6 porządku obrad

 

Pan Biegowski Roman Przew. Komisji rewizyjnej-poinformował że dnia 04 października 2007 została przeprowadzona kontrola w składzie Pan Żurański Eugeniusz i Pan Tymczyn Grzegorz w Zespole Szkół Samorządowych w Lubniewicach w zakresie celowości wydatków bieżących i zgodności z dokumentami. W wyniku czynności kontrolnych zespół nie stwierdził nieprawidłowości w działalności podmiotu.

 

Odnośnie pkt. 7 porządku obrad

 

Kier. MGOZ Krystyna Nowacka przedstawiła informacje na temat działalności MGOZ – informacja w załączeniu.

Przew. Rady poinformował, że informację otrzymali wszyscy radni i Pani Kierownik uczestniczyła w posiedzeniu komisji Oświaty, zdrowia i spraw socjalnych i wyjaśniała wszelkie wątpliwości.

Pan Marcin Tyczyński – Przew. Komisji oświaty, zdrowia i spraw socjalnych poformował ze Kier. MGOPS na komisji przedstawiła sprawozdanie szczegółowo, odpowiedziała na wszystkie nasze wątpliwości także sprawozdanie zostało przyjęte bez uwag.

Radny Stein – czy nie wkradł się jakiś błąd techniczny mianowicie w świadczeniach rodzinnych w zakresie zasiłków rodzinnych oraz dodatków jest wyszczególnione w p.pk wydatków związanych z dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła wpisana jest kwota 50 zł rozumiem, że jest to miesięczna kwota

Pani Kierownik MGOPS – tak to jest miesięcznie na osobę

Radny Stein – niżej jest  z tytułu miejscowości w której jest szkoła 90 zł – to nie jest błąd

Pani Kierownik – mamy potwierdzenie, że osoba zamieszkuje w internacie, jest to tzw. dopłata do internatu.

Radny Pietrucki – czy zasiłek alimentacyjny wypłacany jest miesięcznie

Pani kier. – tak wszystkie świadczenia z opieki społecznej wypłacane są miesięcznie

W tej chwili dążę do jak największego usamodzielnienia się osób, które korzystają z pomocy społecznej to co pisałam organizowałem giełdy pracy bardzo ściśle współpracuję z Powiatowym Urzędem Pracy, wysyłam naszych podopiecznych do pracy. Pracownicy biorą udział w tzw. odhaczaniu, sprawdzani są bezrobotni. Jeździmy do miejscowości, ludzie wymyślają różne rzeczy żeby podjąć pracę. W momencie kiedy mam potwierdzenie z Urzędu Pracy że jest osoba wyrejestrowana z tytułu nieuzasadnionego nie podjęcia pracy, z pomocy społecznej również nie korzysta. Tak rygorystycznie stosuje dla osób, które są samotne, nie posiadają rodziny. Natomiast bardzo muszę wyważyć decyzje w momencie gdzie jest rodzina i gdzie są dzieci.

Przew. Rady podziękował Pani Kier. MGOPS za przybycie i informację

 

Odnośnie pkt. 8 porządku obrad

 

Pan Burmistrz – patronuje temu przedsięwzięciu starostwo powiatowe, jest to stowarzyszenie kilku gmin, jakąś niedużą składkę płacimy roczną, natomiast uzyskujemy dużo większe pieniądze i decydentem, kto ma dostać te pieniądze, jakie przedsiębiorstwo, na jakie zadanie czy ośrodek wypoczynkowy bądź jednostka wypoczynkowa, my decydujemy i to jest największa zaleta lokalnej grupy działania. Nie decyduje ani marszałek ani wojewoda, ale lokalne grupy. A pieniądze są duże.


Radny Biegowski – odnośnie tej grupy chciałbym zapytać się o Turystyczny Związek Gmin, bo obowiązuje od jakiegoś czasu i tez te same gminy, które mają przystąpić czy są

Pan Burmistrz- przepraszam, ale Turystyczny Związek Gmin ni jak ma się do Lokalnej Grupy Działania to jest całkowicie inne przedsięwzięcie

Radny Biegowski – chciałby powrócić do naszego związku czy nie przekształcić w taką lokalna grupę działania

Pan Burmistrz – nie to jest zupełnie inne przedsięwzięcie,

Radny Biegowski – tzn. nie, bo nie, czy są jakieś przeciwności natury prawnej.

Pan Burmistrz – nie ma czegoś takiego nie, bo nie, dlatego że nie zezwalają na to przepisy gminne, jeżeli jest jedna lokalna grupa działania to nie można należeć do innej to jest ogranicznik. My chcemy przynależeć do tej, która jest stworzona, ponieważ procedury są zaawansowane i nich tak pozostanie, TZG będzie druga formą, z której jako gmina będziemy mogli pozyskiwać pieniądze. Dwie formy w jednym garnku to jest niepotrzebne.

Przew. Rady – TZG a Lokalna Grupa Działania obejmuje inne gminy

Pan Burmistrz – Lokalna Grupa Działania jest poszerzona o inne gminy , ale jest to inny obszar działania niż TZG i ma inne zadania i są pieniądze przede wszystkim. TZG będzie walczył o pieniądze stricte na gminy natomiast Lokalna Grupa Działania może przyznać pieniądze np. Panu Tymczynowi , Pani Pięknej czy Panu Jaśnikowskiemu , o to chodzi.

Turystyczny związek Gmin nie ma nic z Lokalna Grupą Działania są to dwa różne działania nie można tego wkładać do jednego kotła.

 

Radny Biegowski – nie żeby mieszać, ale chcieliśmy się poinformować czy czasem nie można TZG przekształcić w ta lokalna Grupę Działania i otrzymaliśmy odpowiedź, dziękuje.

 

Przew. Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do stowarzyszenia „ Kraina Szlaków Turystycznych - Lokalna Grupa Działania „ i jako przedstawiciela gminy komisje wytypowały Pana Jaśnikowskiego Mirosława.

 

Kto jest za przyjęciem projektu uchwały.

Za głosowało – 14 głosów

Przeciw – nie było

Wstrzymało się od głosowania – nie było

Uchwała została przyjęta jednomyślnie – jak w załączeniu.

 

Odnośnie pkt. 9 porządku obrad

 

Pani skarbnik przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2007r.

 

Przew. Rady zapytał czy są uwagi do projektu uchwały

Wobec braku pytań poddał pod głosowanie projekt uchwały

Uchwała został przyjęta jednomyślnie – jak w załączeniu do protokołu

 

Odnośnie pkt. 10 porządku obrad 

 

Przew. Rady poinformował, że wszyscy radni otrzymali od Kier. ZGK materiały do dyskusji, tą dzisiejszą dyskusję rozpoczynamy dziś, a która nas czeka przez najbliższe miesiące i wielka praca. Zwołamy być może specjalną komisję, ewentualnie wszystkie komisje zbiorą się razem, po nowym roku, ponieważ 2008 r. jest ostatnim rokiem funkcjonowania zakładów budżetowych, trzeba będzie przejść przekształcenia w spółkę lub inną formę. Poprosił, Kierownika ZGK o krótkie wprowadzenie

 

Kier. ZGK Pan Pluta Mirosław-krótko opisałem sytuację zakładu, gdyż uznałem, że część radnych jest pierwszy raz, więc takie wprowadzenie ogólne uznałem za zasadne. Jest tak jak Przew. Rady wspomniał, co by zakład w tej chwili nie wykonywał i jakie obowiązki na nim nie ciążyły czeka nas restrukturyzacja zakładu w sensie takim, że jak zostanie wprowadzona uchwała o likwidacji zakładów budżetowych to tą formę, jaką zakład na dziś prowadzi działalność na zasadzie zakładu budżetowego będzie musiał być przekształcony w inna formę. Jest za wcześnie jeszcze mówić, o jakiej formie będziemy mówić, bo jest potrzebna szersza dyskusja oparta o pewne wyliczenia ekonomiczne a nawet o opinie fachowców.

Przew. Rady – czy ma pan jakieś propozycje

Kier. Pluta -Nie czuję się na siłach żebym się uważał za specjalistę ekonomistę a propozycje, które będą wynikały z mojej wiedzy i doświadczenia na pewno będą.

To co powiedział Pan Burmistrz, w ostatnich latach zadań nakładanych na Zakład Gospodarki Komunalnej jest coraz więcej. Mam na myśli szczególnie dział komunalny, bo również i oczyszczalnia i wodociągi czy dowóz dzieci do szkoły są to zadania o stałym nasileniu i o stałym obowiązku, które zazwyczaj większych wahnięć nie ma. W ostatnich latach nałożyło się na zakład więcej obowiązków w dziale komunalnym związanych z utrzymaniem zieleni, czystości, i zadania, które jako zakład budżetowy został powołany do wykonywania zadań gminy, nałożonych na samorząd gminny, bo taka jest prawda.

Z mojej analizy wynika, że na dzień dzisiejszy żeby sprostać wszystkim zadaniom, to zasób kadrowy w dziale komunalnym jest niewystarczający i to, co wspominałem wcześniej, dzięki wsparciu przez urząd miejski pracownikami publicznymi lub prac publicznych i interwencyjnych mogliśmy wszystkie zadania wykona, ale to jest pewien kres naszych możliwości i organizacyjnych i potencjału ludzkiego. W ostatnim czasie zostaliśmy, wspomożeni sprzętem takim jak np. zamiatarka, która w znaczny sposób usprawnia pracę, i nie chodzi o jakość utrzymania czystości, ale chodzi też o szybkość. Dzięki szybszemu uporaniu się z zamiataniem, mogliśmy skupiać się na innych zadaniach. Bo dobrze Państwo wiecie, że w ostatnich latach charakter gminy się zmienił.  Przybyło nam bardzo dużo ulic miejskich, doszły ulice te, które są utwardzane brukowe i po wioskach doszły tereny do koszenia na wioskach, gdzie parenaście lat temu tego się nie robiło, dziś wymagania społeczeństwa w stosunku do utrzymania zieleni są inne, kosimy już praktycznie wszystkie wioski, wszystkie osiedla, praktycznie utrzymujemy całą gminę. Jeżeli mówimy o przyszłości zakładu to będziemy musieli podjąć decyzje o zasileniu kadrowym działu komunalnego jak również w zaopatrzeniu się w sprzęt profesjonalny do utrzymania zieleni. Mam tu namyśli profesjonalne kosiarki, bo są tereny, że mogą być przez człowieka wykonane zwykłą kosiarką żyłkową, ale są tereny, które muszą być wykonane kosiarka do terenów większych, to są sprzęty drogie no niestety tu jest moja determinacja w pozyskaniu tego sprzętu nie wiele da, jak ja nie zdobędę zrozumienia wśród szanownej rady. Zadań jest bardzo dużo, o wodzie nie będę wspominał, bo o tym mówimy bardzo dużo i wszyscy o tym wiemy o inwestycjach przyszłościowych, o inwestycjach na 2008 rok. Raport z przejęcia wodociągów Państwu przedstawiłem w połowie 2004 roku, wiedzieliśmy wtedy, co przejęliśmy i co nas czeka to nie są rzeczy, które z roku na rok się zrobi tylko tu są potrzebne inwestycje i z tego, co ja bywam na sesjach i rozmowach z panem Burmistrzem to dokładnie wiem, że Szanowna rada i władze wykonawcze Urzędu Miejskiego dokładnie wiedzą, co trzeba tutaj zrobić. O oczyszczalni pan Burmistrz wspomniał, że po modernizacji rzeczy, które wynikły z nowej technologii i oczyszczania jak również stawiania nam coraz większych wymogów, będziemy musieli również się wspólnie zastanowić i poczynić pewne inwestycje. Tu także będą potrzebne pieniądze. Jeżeli chodzi o organizację zakładu to możliwości organizacyjne i ilość liczebna etatów w tym zakładzie to jest kres tego, co może ten zakład wykonać. Stawianie coraz większych zadań dla tego zakładu , jest tylko jedna możliwość , zwiększenie etatów w dziale komunalnym i dosprzętowienie zakładu , jest to jedna rzecz z przyczyn organizacyjnych  i druga rzecz  to przyszły podmiot i ten który będzie odpowiadał za ten podmiot będzie miał duże problemy z zasobem kadrowym, dlatego ze na dzień dzisiejszy poziom płac w ZGK, od wielu lat się składało, że tym powodem dla których jest wstrzymanie podwyżek płac jest cena wody i cena ścieków - ludzie odchodzą z zakładu. Ja w tej chwili mam dwa wakaty jeżeli chodzi o ZGK i podejrzewam że odchodzenie ludzi z ZGK będzie coraz większe dlatego że ludzie znajdują prace nawet z dojazdem do Gorzowa ale płace są większe niż ja mogę zaproponować w ZGK.  Odchodzą fachowcy, mówię tu o kierowcach, bo dzisiaj znaleźć dobrego kierowcę, któremu można powierzyć odpowiedzialność za dowóz dzieci to nie jest taka prosta sprawa, nawet, jeżeli on ma uprawnienia na autobus, a jeżeli ma uprawnienia na autobus to w innych firmach transportowych znajdzie dużo lepsze warunki niż ja mogę zaproponować. Druga rzecz ci ludzie, którzy maja uprawnienia i przez tyle lat doświadczenia, którzy pracuj w wodociągach i kanalizacji, bez których uprawnień praktycznie nikt na oczyszczalni gdzie wymagania są bardzo wysokie, gdy ci ludzie zaczną odchodzić, to będzie już problem. Ludzie, którzy zaczynali ze mną pracę uważali, że sa młodymi dziś zaczynają odchodzić na wcześniejsze emerytury. Bo jak ktoś przepracuje 15 lat na oczyszczalni może o 5 lat krócej pracować i iść na emeryturę.Także u mnie ludzie będą odchodzić w wieku 60 lat. I jak taki człowiek doświadczony odejdzie to ja młodego z takim doświadczeniem i uprawnieniami nie znajdę. Dziś mam takie przypadek, ponieważ szukam hydraulika przychodzą ludzie z papierami i jak usłyszą ile mogę zaproponować to dziękują i więcej się z nimi nie widzę. Taka jest przyszłość zakładu, jest to ciężka praca i wielka odpowiedzialność.

Przew. Rady – struktura tego zakładu wymusza takie a nie inne działania

Nie mamy materiałów, który mógłby stworzyć jakieś konstrukcyjne wnioski, jednak prosimy o uwagi.

 

Radny Lach – czy mógłby Pan zapoznać radnych, jakim sprzętem Pan dysponuje w zakładzie, częściowo w zamierzeniach inwestycyjnych Pan powiedział o kosiarce jak również o placach, czy jeszcze inne sprawy, bo na komisjach tez była mowa o samochodzie Żuku, który się rozkłada, czy inne sprawy bieżące, aby nam temat przybliżyć

Radny Pietrucki, – jaka jest ilość roczna zużycia paliw do samochodów

 

Pan Pluta –sprzęty jakie ja przyjąłem , a jak policzymy ile zakład trwa, powstał w 1990 r.  to już mamy 16 lat, a ja sprzęt przyjąłem po likwidacji LOKSiTu który już działał wcześniej 10 lat. W sumie nie ma sprzętu, który ma mniej jak 20 lat. Z nowszych rzeczy to jest zamiatarka, która jest od 1998r, pług, który kupiliśmy parę lat temu, ale nie nowy tylko stary także też ma ok. 10 lat. Mamy autobus, który był wycofany z eksploatacji i miał 27 lat, mamy gimbusy, który jest jeden z 2000 roku, drugi jest z 2002 roku, wolwo autobus, na który ja twierdzę zakup był trafiony, pomimo że w ubiegłym roku uwagi niektórych radnych były takie, bo wiadomo żeby coś mieć należy coś włożyć, ale zakup był trafiony i ten autobus nam się zwraca. Także sprzęt jest wysłużony, ale sprawny, bo są, co roku rejestrowane, bo inaczej nie mógłbym się poruszać po drogach. Są prace, do których ten sprzęt wystarcza, bo do zbierania śmieci z koszy ulicznych nie trzeba żadnego Ursusa,  tu potrzebny jest czas i dwóch ludzi. Mamy wysłużonego żuka, który ma już kilkanaście lat, dziś rzadko spotyka się, aby firma poruszała się żukami, które mają normę 16 litrów na 100km i jest potrzeba zakupu takiego samochodu dostawczego, w naszych warunkach sprawdza się taki samochód trak gdzie ja mogę poruszać się jako szef, musi to być uniwersalny samochód, żeby kierownik pojechał nim po zaopatrzenie, żeby pojechał do sądu załatwić sprawy ale też musi to być samochód gdzie pracownicy pojadą na cmentarz, gdzie trzeba mieć 4 ludzi w kabinie I jeszcze profesjonalny ciągnik – jakaś maszyna uniwersalna do koszenia większych terenów zielonych, żeby mogła jechać i rów wykaszać i zbocza z przestawianym wysięgnikiem

Obojętnie, w jakim kierunku pójdziemy w przekształceniu tego zakładu to jak będzie to spółka jednoosobowa spółka samorządu gminnego to inwestycja w ten sprzęt musi nastąpić, bo inaczej, bo tych zadań nie da się wykonać samym potencjałem ludzkim, tu są potrzebne jeszcze sprzęty.

Odpowiadając radnemu, Pietruckiemu to my mamy wszystkie ciągniki wylitrażowane przez firmy, która ustala normy i dla przykładu ciągnik C-360 Ursus ma normę 4 ciągnik 912 ma normę 6, i ten, który jest na bazie ciągnika C-360 ma normę 3,6 I te ciągniki w tych normach się mieszczą. Mówi się że sprzęt stary powinien przepalać, ale te ciągniki się w normach mieszczą. Co nie oznacza, że te normy są właściwe. Dokładne dane będą na początku roku, kiedy będę przedstawiał sprawozdania.

 

Pan Kwietniewski – nie posiadałem materiałów, które posiadają radni, ale z tego, co słyszałem musi nastąpić likwidacja jednostki budżetowej. Do tego należy się przygotować w jakiś sposób nie wiem czy to nastąpi w przyszłym roku czy później. Należy pomyśleć czy ta jednostka w takim stanie jak w tej chwili jest, w tym układzie posiada wszystkie czynności, jakie wykonuje ma zostać czy ewentualnie w jakiś sposób będzie sprywatyzowana czy powstanie spółka czy wszystkie te dziedziny w nowym układzie maja zostać w jednej całości względnie osobno. Tzn. dąży się do tego, aby takie jednostki jak wodociągi plus kanalizacja tworzą jeden twór a pozostałe części w dużych miastach są rozdzielone, ale w naszym układzie mogłyby tworzyć drugi zakład. W perspektywie jak będzie jakaś komisja ten temat dyskutowała, żeby to wziąć pod uwagę. Usprawnić działalność poszczególnych jednostek i przedsiębiorstw, które ewentualnie będą się z tego wywodziły.

 

Pan Burmistrz – miała być dyskusja, dyskusji nie ma, zastanawiam się czy jest wszystko jasne czy jest tyle niejasności że temat zaczyna dojrzewać. A jeżeli są niedomagania ZGK ogólnie pojętym znaczeniu to proszę, aby to przedstawić na sesji dziś w obecności Kier.ZGK, bo słyszę, co jakiś czas o rożnego rodzaju niedomaganiach to miejmy dziś odwagę powiedzieć wprost, żeby usłyszał to Kier. ZGK

 

Radny Sobecki – wiadomo, że ZGK jest obciążony w okresie turystycznym, czy można część prac zlecić podwykonawcom, jeżeli chodzi o prace porządkowe, wykaszanie terenów, czy nie ekonomiczniej byłoby zatrudnić podwykonawcę i rozdzielić te prace. I ile to by korzyści przyniosło dla ZGK

 

Przew. Rady – myślę, że struktura taka jaka jest teraz nie pozwala na rozszerzenie działalności zarabianiem, itd.ale trzeba się zastanowić czy w przyszłości ZGK obojętnie jak się będzie nazywał jak będzie funkcjonował, czy nie powinien rozszerzyć swojej działalności, nie zmniejszyć czy się podzielić ale rozszerzyć.

Kier. Pluta – w tej formie zakładu jest to niemożliwe, ponieważ budżet zakładu jest ustalany w ten sposób, że wiemy, jakie zakład ma wykonać zadania, są etaty i środki do tego. Zlecanie tego na zewnątrz mogłoby się odbywać, ale to poza zakładem, bo to urząd miejski mógłby zlecać od razu, bez pośrednika, jakim jest ZGK

Przew. Rady – dlaczego urząd miałby zlecać skoro ma ZGK

Pan Pluta – i to się kłóci i dlatego mówimy o przyszłości zakładu gdzie trzeba będzie zastanowić się albo idziemy w kierunku komercjonizacji usług komunalnych a skupienie się tylko na wodociągach albo mówimy o tym jak ten zakład ma istnieć w innej formie ale on ma wykonywać bo tak rada miejska widzi takie wykonania to wtedy mówimy o rozszerzeniu palety usług a co za tym idzie sprzęt i ludzie.  Bo jak zakład ma przypisane pieniądze w budżecie to nie mogą wypływać poza zakład one musza zabezpieczyć działanie zakładu w tym zakresie, do jakiego ten zakład jest stworzony i jaka ma strukturę organizacyjną.

 

Radny Stein – chciałby się podzielić na bazie własnych doświadczeń, jeżeli chodzi o zlecanie i podzlecanie wszelakich robót, gdzie to jest opłacalne a gdzie nie jest opłacalne. Na pewno nie jest to opłacalne w przypadku prac stałych, które są wykonywane przez dłuższy okres czasu, ponieważ koszty osobowe są dwukrotnie obciążane przede wszystkim Watem, natomiast jest sens zlecać prace, które są skumulowane, które wymagane są w bardzo krótkim czasie w bardzo małych nakładach osobowych. Takie prace jest sens zlecać dla innych firm. Bo to ekonomicznie się opłaca. Czy to jest sprzątanie sezonowe, czy sezonowe koszenie w przeciągu tygodnia trzeba przygotować jakiś teren to można skalkulować i to może być opłacalne , nie będzie opłacanie podnajmowanie czy zlecanie usługi typu obsługa urządzeń technicznych bo to z założenia jest 30 % drożej, myśmy to przerabiali na bazie kotłowni , na bazie oczyszczalni ścieków która mamy u nas i w tych sytuacjach nie jest to opłacalne, bo do tych kosztów osobowych które się ponosi przez cały rok na utrzymanie pracowników na wypłacenie wynagrodzeń tych opłat dodatkowych, dodatkowo jest naliczany WAT i dlatego jest drożej , natomiast jednorazowe prace duże jak najbardziej trzeba przeliczyć i to się opłaca.

Radny Lach – myślę, że będzie tu wola rady i przewodniczącego żeby w pierwszej kolejności należy zatrzymać ludzi, bo jeden czy dwóch już odeszło są to pracownicy z kwalifikacjami i zająć się wynagrodzeniami a sprawy inwestycyjne będą później. Jak jest to możliwe to nawet w tej chwili bo kierowcy odejdą i kto będzie woził tą młodzież, a dziś jest problem z kadrą a szczególnie z ludźmi którzy mają uprawnienia.

Pan Burmistrz – to, co powiedział radny Lach trzeba mieć wzgląd na to że przy podwyższaniu poborów będzie musiała pójść w górę cena wody, ścieków wszystkich usług komunalnych, także nie jest to dobra wola tylko automatyzm. A za podwyższeniem poborów dla pracowników gospodarki jestem za tym.

 

Pan Pulkowski Sołtys wsi Rogi –przed przekształceniem się ZGK musi mieć nowy sprzęt

 

Radna Piękna, – co jest z jakością wody w Lubniewicach,mieszkańcy pytają i mówią, że nie będą płacić za taką wodę

 

Radny Tymczyn – były wyszczególnione prace, jakie wykonuje ZGK, czy można zrobić kosztorys na poszczególne prace, jaki jest koszt – wyceny posprzątania w Gliśnie w Lubniewicach, żeby wiedzieć jak ktoś weźmie to czy będzie mu się opłacało, zrobić jakąś kalkulację żeby był jakiś punkt wyjścia do dyskusji

 

Przew. Rady – częściowo o wodzie mówiliśmy i o tej wycenie też

Pan Pluta – każdą wycenę można zrobić, tylko ja nie będę robił kalkulacji dla kogoś, bo jak ja mam zrobić to owszem ale nie będę robił dla konkurencji. Jeżeli rada podejmie decyzję o przekształceniu zakładu w spółkę prywatną to niech się prywaciarz martwi jak ma skalkulować ceny, ja nie będę mu dawał gotowe materiały. Jeżeli dyskutujemy o przekształceniu zakładu w tym gronie Kier. I Rada Miejska i mówimy o zakładzie to możemy dyskutować o wszystkim nawet o tych kalkulowanych cenach

Pan Burmistrz – myślę że pytanie nie zmierzało w tym kierunku, aby kierownik robił kalkulacje dla konkurencji a wręcz odwrotnie chodzi o staranność i możliwa pomoc to, co Pan Stein mówił.

Radny Tymczyn – tak ja nie mam zamiaru przejęcia zakładu, bo mam swoich tyle obowiązków że wystarczy

Kier. Pluta ja dobrze pytanie zrozumiałem i nie miałem żadnych podtekstów i na końcu mojej wypowiedzi dodałem, że wszystko da się skalkulować, jeżeli jest takie życzenie, możemy o wszystkim dyskutować i ja wszystko przygotuję

Odnośnie wody Pan Burmistrz powiedział opierając się na dokumentach, wszystkie dokumenty, które ja posiadam, posiada też Burmistrz i pan Burmistrz udzielił odpowiedzi opierając się na dokumentach. Jeżeli woda stwierdzona przez sanepid i są na to dokumenty, gdzie woda jest badana i jak sanepid określa że woda wychodząca ze stacji uzdatniania wody jest dobra odpowiadająca wszelkim wymaganiom, natomiast woda psuje się w sieci, to wniosek jest jeden, jeżeli następuje wtórne zanieczyszczenie wody to oczywiste że następuje w sieci a największe zanieczyszczenie następuje w sieciach azbestowych dlatego, że to tam na ściankach nagromadzony  jest  szlam, pozostałości z rdzy, to w czasie jakiejkolwiek zmiany ciśnień, każde otwarcie hydrantu, każde zamknięcie zasuwy, każde wyłączenie energii elektrycznej gdzie powoduje spadek ciśnienia w sieci i później przy włączaniu się pomp następuje wyrównanie ciśnienia uzupełnienie tego ciśnienia w rurach, następuje zerwanie tego wszystkiego co jest w tych rurach azbestowych, w nowych rurach PCV czy PV tego nie ma, bo tam są gładkie ściany i nic się nie odkłada  i taki rurociąg łatwo wyczyścić . Nie zrobi się tego w stalowych rurociągach i azbestowych. Zanim woda gdziekolwiek popłynie do jakiejś części Lubniewic to idzie przez rurę azbestową, która idzie ul. Osadników Wojskowych to jest rura, która idzie od ujęcia do starego kina. I z tej rury ma zaopatrzenie cała miejscowość Lubniewice za wyjątkiem Trzciniec i Suszyc.  Nawet ta część Lubniewic, która ma nowe rury Osiedle Lubuskie i Słowiańskie dostaje wodę pośrednio drogą okrężną przez rurę azbestową, która idzie w ul. Osadników Wojskowych.Czyszczę siec na krańcowych odcinkach od strony Jarnatowa i na Os.Słowiańskim myśleliśmy, że robimy dobrze, bo trzeba tą siec płukać, ale co to nam daje jak my przepłuczemy i woda idzie czysta jak przeciągamy ten szlam z rury azbestowej w te czyste rury, które są na końcu. Jest to bez sensu. Dlatego doszliśmy do wniosku, że dopóki ta rura azbestowa nie zostanie wymieniona to nic nie ruszać, bo każda ingerencja w siec powoduje zrywanie z tych ścianek brudu. Mamy na to dowody, bo ja to śledzę. Są regiony Lubniewic że nikt się nie skarży na wodę. Oczyszczalnia jest na końcu ul. Strzeleckiej i my tam mamy czystą wodę, a ulica Ogrodowa ma złą wodę a to jest proste, bo ulica Ogrodowa jest jedna przecznica wcześniej spięta koło kościoła z rurą azbestową a oczyszczalnia ma końcówkę ul. Strzeleckiej i jest czysta. I dlatego mamy w budżecie planowane środki na przyszły rok i będziemy wymieniali.

 

Pan Burmistrz – rury azbestowe to jest jedna przyczyna, druga przyczyna jest zbyt mały rozbiór wody w niektórych częściach Lubniewic np. Na ul. Gorzowskiej jest rura tranzytowa 160 cm średnicy i jest na tyle mały rozbiór wody że woda stoi w miejscu nie jest w stanie ruszyć się do przodu przy tak małym rozbiorze. Po kilkunastu dniach następują procesy gnilne i to jest druga przyczyna powstawania bakterii w rurach. Trzecia przyczyna to mocno zażelezione źródła wody, tam gdzie jest więcej żelaza jest większe powstawanie bakterii w rurach. I to są trzy przyczyny, z którymi będziemy walczyć jest to trudna walka nie poddajemy się, mamy przygotowany plan przebudowa całej sieci przesyłowej, w Lubniewicach, wymianę rur począwszy od 2008 roku mam nadzieję przy pomocy unii europejskiej i w dalszych latach 2009-2010 całkowita modernizacja stacji uzdatniania wody.

Radny Tyczyński – ludzie są niedoinformowani, moim zdaniem ZGK powinien skonstruować jakieś ogłoszenie informujące ludzi o stanie w tym momencie, kiedy woda przestanie być chlorowana, co robimy w tej kwestii, ludzie grożą że nie będą płacić za wodę bo mogą płacić za dobrą wodę a nie za złą. Pojawiło się jedno ogłoszenie na początku i wiszą prze dwa miesiące do tej pory.

Radny Biegowski - czy metoda chlorowania wody jest dopuszczalna i jedyną metodą wyeliminowania siedlisk bakterii czy tez można by zastosować jakąś inną metodę. I czy chlorowanie zaczyna się już w stacji uzdatniania wody.

Pan Kier. Pluta- prawidłowość ogłoszenia sytuacji, jaka jest w wodzie jest prawidłowa, bo miałem kontrolę z sanepidu i mam protokół pokontrolny. Sposób zawiadamiania mieszkańców jest jak najbardziej właściwy

 

Pan Burmistrz – jest propozycja Radnego i trzeba realizować.

Pan Pluta –ogłoszenia które są wywieszone , dopóki nie zostaną odwołane, tzn. że ta sytuacja trwa i tak należy do wszelkich ogłoszeń podchodzić, dopóki nie będą rozplakatowane następne ogłoszenia, że sytuacja się zmieniła, ona się w tej chwili poprawia, plakaty dwukrotnie wywieszaliśmy bo poznikały w czasie kampanii wyborczej i jak jest potrzeba żeby ta informacja była szersza to będzie.

Natomiast odnośnie chlorowania wody to jest ona jedyną z czynności uzdatniania wody. Może się okazać żeby utrzymać wodę na odpowiednim poziomie, żeby była zdatna do picia zgodnie z nowymi parametrami, trzeba będzie wodę chlorować non stop. Może się okazać, że będzie taka potrzeba , zawartość chloru w wodzie jest ściśle określona przez sanepid i moja rola jest taka aby ilość chloru w przeliczeniu na  litr wody utrzymywał  na odpowiednim poziomie. Tu mówimy tylko o drobnoustrojach, które występują w każdej wodzie.

 

Radny Biegowski –czy to jest jedyna metoda

Pan Pluta – tak to jest jedyna metoda w tej chwili  w Polsce stosowana

Pan Burmistrz – nie jest to jedyna metoda, są  inne, bo w basenach kąpielowych są stosowane, ale są dużo droższe.

Radny Lach, – co do podwyżki to my jesteśmy przyzwyczajeni, bo co roku podnosimy cenę, ale trzeba wyjść z założenia, że 80 % mieszkańców kupuje wodę i za litr płaci 1.50- 1.60 zł -5-cio litrowe 2 zł z groszami i ludzie -wczoraj spotkałem się w takim miejscu jako radny mało nie zostałem pobity jak stanąłem w roli mediatora . Podwyżek się nie boimy i dziś wracając z sesji swoim wyborcom możemy powiedzieć, że ta woda jest zdatna do picia. Tej wody nie wolno było brać surowej do ust.. Tylko należy napisać, że w ciągi 2-3 miesięcy woda będzie dobra do picia, odciążyć sklepy. Rano dostarczą wodę 5-ciolitrową w południe już nie ma wody w sklepach. Także mieszkańcy są przygotowani nawet na podwyżkę tylko chcą mieć dobry towar.


Pan Burmistrz- nie wiem jak skomentować to, że podwyżki nie bójmy się, o tym musimy pamiętać szczególnie radni przy głosowaniu nad podwyżkami wody i ścieków. I to nie jest dla innych a mieszkańców gminy Lubniewice. A co do ceny wody w baniakach to wczoraj dowiedziałem się, że 4 zł w sklepach jest cena wody

Radny Biegowski – czy ten mniej przyjemny zapach wody jest to czynnik chloru.

Pan Pluta – tak, chciałem zaznaczyć jedną rzecz, żeby pozbyć się mikroorganizmów żeby nie mylić z bakteriami, to żeby zwalczyć to w rurach wodociągów potrzebny jest okres nawet cztery miesiące. A nieraz jest ciągle chlorowana, dlatego uprzedziłem, że jeżeli dziś sanepid pobierał próbkę wody i na stacji uzdatniania wody i na sieci, może się okazać, że woda jest dobra nie mniej jednak może się okazać, że będziemy stosować cały czas chlor. Na dzień dzisiejszy mogę stosować 0.3 miligrama chloru na litr na dzień dzisiejszy nie stosuję tego połowę i mogę zwiększyć ilość tego chloru i jest to zgodne z normą polską. W większości miast wodę chloruje się codziennie i nikt z tego nie robi problemu i wodę z kranu wolno pić np. w Gorzowie, u nas też może tak być, że sanepid da takie zalecenie, że należy stale chlorować wodę i będzie stężenie ile tego chloru ma być a sanepid będzie przyjeżdżał i kontrolował czy ja się w tym stężeniu mieszczę.

Radny Biegowski – w Gorzowie być może jest non stop chlorowana woda, natomiast zapach tej wody jest zupełnie inny od tej jaka jest u nas w związku z tym jest tu rozbieżność.

Pan Pluta – być może u nas mamy jakieś wody lecznicze

Radny Biegowski – być może trzeba powiedzieć ludziom że mamy wodę leczniczą i dlatego ona tak „ pachnie”

Pan Kierownik – nie bez powodu powiedziałem o tym, ponieważ pochodzę z Dusznik Zdroju i tam jak ktoś był w tych terenach i pił wodę to ona tak pachnie jajkami, ale jest wodą zdrową. Nie będę się wypowiadał, dlaczego woda w Gorzowie pachnie inaczej a inaczej w Lubniewicach. Opieram się na faktach.

Przew. Rady – skończyliśmy kwestię wody, wiemy ze mamy przygotować inwestycję, mamy wymieniać rury w 2008 roku, o tym dokładnie będziemy mówić przy budżecie. Zamykam w tej sprawie dyskusję.

 

Odnośnie pkt.11 porządku obrad

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wysokości stawek oraz zasad poboru opłaty targowej obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r.

 

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały

Uchwałą została podjęta jednomyślnie / 14 głosów za/ jak w załączeniu

 

Odnośnie pkt.12 porządku obrad

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wysokości stawek i zasad poboru opłaty miejscowej oraz zwolnień od tej opłaty obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008 r.

Poinformowała ze wszystkie komisje rady zaproponowały stawkę 1.65 zł

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została przyjęta jednomyślnie / 14 głosów za / jak w załączeniu do protokołu.

 

Odnośnie pkt.13 porządku obrad

 

Przew. Rady poinformował ,że Media Odra Warta zwraca się z wnioskiem o obniżenie stawki podatku od budowli będących gazowymi sieciami dystrybucyjnymi średniego ciśnienia.Temat był omawiany na komisjach opinie komisji są negatywna. Prosił o przegłosowanie czy podtrzymujemy tą decyzję, że nie zwalniamy Odra Media Warta Sp.z.o.o Międzyrzecza z podatku od budowli

Za nie zwolnieniem Przedsiębiorstwa Media Odra Warta -głosowało 14 radnych / jednomyślnie/

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień od tego podatku obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r.

 

Poinformowała, że wszystkie komisje przyjęły stawki proponowane w projekcie

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały- uchwała została przyjęta jednomyślnie/ 14 głosów za / – . jak w załączeniu .

 

Odnośnie  pkt 14 porządku obrad

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wysokości stawek i zasad poboru podatku od posiadania psów obowiązujących na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r

Poinformowała, że wszystkie komisje były za proponowanymi stawkami w projekcie uchwały

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została przyjęta jednomyślnie / 14 głosów za / jak w załączeniu.

 

Odnośnie pkt 15 porządku obrad

 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na terenie Miasta i Gminy Lubniewice od 1 stycznia 2008r.

Także poinformowała, że komisje nie miały uwag do proponowanych stawek

 

Przew. Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została przyjęta jednomyślnie /14 głosów za / jak w załączeniu.

 

Odnośnie pkt. 16 porządku obrad

 

Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy oraz szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i godziny doraźnych zastępstw dla

nauczycieli wszystkich stopni awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Lubniewice

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została przyjęta jednomyślnie / 14 głosów  za / -jak w załączeniu

 

Odnośnie pkt. 17 porządku obrad

 

Pan Sekretarz poinformował,że na komisjach szczegółowo była omawiana intencja. I dopóki Sejm nie będzie stanowił dobrze ustaw to będą musiały zastępować sądy. 17.10. 2007 roku ukazał się wyrok sądu administracyjnego, w którym jest informacja, że powołane osoby na Kierownika USC bez konkursu są osobami powołanymi nieprawnie, w związku z tym może zachodzić taka sytuacja, że śluby przez nich udzielane czy czynności pełnione, będą nieważne. Z ostrożności procesowej na prośbę Wojewody Lubuskiego proponujemy tą uchwałę, którą podjęliśmy w tym roku w sprawie powołania Panią, Ćwirko i Panią Nawrot na stanowisko zastępców- uchylić, przeprowadzić w trybie szybkim konkurs, na najbliższej sesji te osoby powołać.Nasza uchwała nie została zaskarżona w trybie nadzorczym jest ona w obrocie prawnym, wojewoda może tylko ją zaskarżyć. Nie chcemy doprowadzić do sytuacji, bo rozprawa odbyłaby się za rok, że ktoś powie ze działaliśmy niezgodnie z prawem, dlatego prosimy przyjęcie takiej uchwały.

Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie odwołania Zastępców Kierowników USC

Przew. Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została przyjęta jednomyślnie/ 14 głosów za / – jak w załączeniu

 

 

Odnośnie pkt.18 porządku obrad

 

Pan Sekretarz - w tym ciągu mamy trzy uchwały, dostaliśmy w trybie nadzorczym od Wojewody Lubuskiego uchwały podjęte w dniu 26.09.2007 r. organ nadzoru uważa ze przyjęta uchwała i dostarczone załączniki nie są dla prawników dosyć czytelne, sugestia aby powrócić do tematu stąd pojawiają się na dzisiejszej sesji aż trzy uchwały. W jednej z uchwał uchylamy uchwały podjęte 28.02. i 26.09 w tym miejscu są uchwały które będą mówiły o przystąpieniu do trzech obszarów ustalania planu zagospodarowania przestrzennego

Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon Jeziora Lubiąż

 

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały – uchwała została podjęta jednomyślnie / 14 głosów za / - jak w załączeniu.

 

Odnośnie pkt 19 porządku obrad

 

Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice dla terenu położonego przy ul. Świerczewskiego.

 

Radny Biegowski – do tej uchwały mamy załącznik nr 1 i na nim jest jezioro Lubniewsko to, jeżeli chodzi o zagospodarowanie cmentarza, to nie jest ta mapka.

Pan Sekretarz – tak, jest przełożona mapka prawdopodobnie jest przy innej uchwale

Radny Biegowski – w związku z tym nie mamy właściwej mapki do uchwały

Pan Sekretarz poprosił o 3 minuty przerwy, aby wyjaśnić sprawę

Przew. Rady ogłosił 5 minut przerwy na wniosek Sekretarza Gminy.

Po przerwie

Pan Sekretarz – przekazałem już właściwy załącznik, jest to ul. Świerczewskiego –cmentarz.

 

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały

Uchwała została przyjęta jednomyślnie - jak w załączeniu.

 

 Odnośnie pkt. 20 porządku obrad

 

Pan Sekretarz przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubniewice w obrębie Lubniewic – Rejon Świerczów

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały, uchwała została podjęta jednomyślnie / 14 głosów za / - jak w załączeniu.

 

Odnośnie pkt. 21 porządku obrad

 

Przew. Rady -zwróciła się do nas Straż Pożarna Sulęcinie w sprawie udzielenia pomocy finansowej na dofinansowanie samochodu, następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Sulęcińskiemu w kwocie 5 tys. zł na potrzeby Powiatowej Straży Pożarnej w Sulęcinie.

 

Pan Burmistrz - Państwowa Straż Pożarna dostała przydział na zakup celowy z rezerw skarbu państwa, 50 tyś daje skarb państwa, 25 tyś zł daje starostwo i po 5 tyś zł zobowiązały się gminy powiatu sulęcińskiego. Jest to zakup samochodu szybkiego reagowania dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Sulęcinie

Przew. Rady – czy mamy w budżecie 5 tys. zł

Pan burmistrz – 5tyś nie było planowane, ale znajdziemy 5 tyś zł chociażby z rezerwy budżetowej.

 

Przew. Rady – poddał pod głosowanie projekt uchwały, uchwała została przyjęta jednomyślnie /14 głosów za / jak w załączeniu

 

Odnośnie pkt. 22 porządku obrad - Sprawy różne

 

Radny Żurański – dwa miesiące temu komisja rolnictwa była na wyjeździe w Gliśnie. Wyjazd dotyczył stodoły, która jest w użyczeniu Kółka Rolniczego w Gliśnie.Protokół z komisji czytałem i informowałem radę. Informowałem również, że zostało wysłane pismo do Wojewódzkiego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych z zapytaniem czy kółko Rolnicze w Gliśnie jest zarejestrowane czy posiada formę prawną. Dostaliśmy informacje, w której informują ze Kółko Rolnicze w Gliśnie istnieje i jest ich członkiem, liczy 17 osób. Na ostatnim zebraniu Prezes Jan Rekut zrezygnował z funkcji, pełnił będzie tę funkcje do miesiąca grudnia br. Kółko Rolnicze jest samorządną organizacją i samodzielnie podejmuje decyzje. Informują ze stodoła nie posiada polisy ubezpieczeniowej, w stodole przechowywany jest zepsuty kombajn, traktor i inny drobny sprzęt. W miesiącu grudniu odbędzie walne zgromadzenie członków tegoż koła, gdzie zapadnie decyzja, co do dalszej działalności tego kółka i jego majątku.

Uważa, że jeżeli do miesiąca grudnia miałyby zapaść decyzje, należy się wstrzymać, z jakimi kolwiek działaniami. Jeśli chodzi o stodołę to nic tam nie jest dalej robione dach po ostatnich opadach wygląda jak durszlak, stodoła w coraz gorszym stanie się znajduje. Myślę, że ten okres jednego miesiąca należy poczekać. Po odbyciu walnego zebrania należy podjąć decyzję, co dalej z ta stodołą.

 

Pan Burmistrz -w sprawie stodoły to nie jest tak jak przedstawił Radny Żurański, ponieważ brak ubezpieczenia obarcza gminę. W razie kłopotu, nieszczęścia,to nie będzie odpowiadał pełniący obowiązki Prezes Kółka Rolniczego tylko my będziemy odpowiadać, w związku z tym nie zgadzam się na odkładanie tego tematu do końca grudnia czy dalej. Albo Kółko Rolnicze ubezpieczy nasz obiekt albo w trybie natychmiastowym trzeba odebrać obiekt, i my musimy ubezpieczyć. Jest to mienie gminne i nieubezpieczone..

Radny Żurański – rozumiem obawy Burmistrza one są uzasadnione, myśmy o tym wspominali ze podstawową sprawą miało być ubezpieczenie tego obiektu.  Przychylam się do informacji Burmistrza, ze nie można tego odkładać.

Pan Burmistrz –moja propozycja jest taka, po przegłosowaniu przez radnych podpisana jest umowa na użyczenie dziesięcioletnie stodoły. Członkowie kółka nie wywiązują się z podstawowych zobowiązań. Proponuję spowodować spotkanie z zarządem Kółka Rolniczego – wyznaczyć termin do tygodnia czasu na ubezpieczenie i jeżeli nie to jak będzie następna rada  zabrać dla kółka Rolniczego w Gliśnie stodołę.

Przew. Rady – zobowiążemy pana Burmistrza, aby w przyszłym tygodniu porozmawiał z zarządem i jeżeli zarząd Kółka nie ubezpieczy w ciągu dwóch tygodni to dzisiejsza decyzja rozwiązania umowy będzie w mocy. Jeśli ubezpieczy to decyzja nie będzie miała mocy

Radny Stein – warunkowo nie możemy podjąć, możemy podjąć dziś pierwszy człon, a później następny człon

 

Przew. Rady – kto jest za tym aby Pan Burmistrz spotkał się z zarządem Kółka Rolniczego w Gliśnie i przedstawił warunek- aby w ciągu dwóch tygodni ubezpieczyli stodołę jeżeli nie to na następnej radzie podejmiemy w tej kwestii uchwałę

Za powyższą propozycją głosowało – 14 radnych

 

Pan Burmistrz – jest możliwość wprowadzenia na teren gminy następnego – drugiego rodzinnego domu dziecka, jest to propozycja starosty są na to pieniądze w budżecie, jak ktoś ma warunki możliwości i potencjał pedagogiczno-wychowawczy to jest taka możliwość. Prosił, aby to rozpropagować.

 

Radna Szydłowska w imieniu dyrekcji Przedszkola w Lubniewicach zaprasza do przedszkola jest otwarta izba pamięci, która będzie otwarta do końca listopada

 

Przew. Rady – Dyrekcja Zespołu Szkół Samorządowych w Lubniewicach zapraszają Przew. Rady oraz radnych na program artystyczny z okazji 89 Rocznicy Uzyskania Niepodległości, występ odbędzie się dnia 14.11. o godz. 17.00w auli gimnazjum w Lubniewicach.

 

Pan Burmistrz ponowił zaproszenie, aby radni 100 procentowo uczestniczyli i chcieli obejrzeć występy dzieci.

 

 

Wobec wyczerpania punktów porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady sesji o godz. 14.20,

 

Protokołowała

St. Żuk

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 
Data wytworzenia: 2008-01-10
Data udostępnienia: 2008-01-10
Ilość wyświetleń: 54
Rejestr zmian: zobacz
Sporządzone przez: Stanisława Żuk
Zatwierdzone przez: Waldemar Gatzka
Opublikowane przez: Waldemar Gatzka
  Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@